Glanzend en enorm, de luxe camper met de afmetingen van een vrachtwagen bestrijkt de bergen. Over de pek barst binnen als een zilveren Darth Vader. Haal nu eerst een wijntje uit de gekoelde drankenbar en duik in de whirlpool op het dakterras.
Laat de Porsche dan uit de achterklep zweven. Oh nee, je moet niet drinken en rijden! Maar moet je zo’n luxe cruiseschip zo’n luxe schip? Is het een droom, een curiositeit of complete onzin? Beslis zelf – wij presenteren een selectie van de meest luxueuze campers ter wereld!
Inhaltsverzeichnis
- Het eleMMent Palazzo Superior van Marchi Mobile
- De Vario Mobil alkoof 1200
- De Volkner Mobil Performance S LaFerrari
- De Magellano-uitgave 1
- De Morelo Empire voering
- De Futuria Sports + Spa van Most Mobile Specials
- De Concorde Centurion
- De Hymermobil B-Klasse MasterLine
- De flair van Niesmann + Bischoff
- De Terra Wind van CAMI
- Luxe campers: gedachten aan het einde
Het eleMMent Palazzo Superior van Marchi Mobile
“Momenteel in meer dan 190 landen erkend als de meest luxueuze en uitmuntende camper”, laat fabrikant Marchi Mobile weten over zijn eleMMent Palazzo Superior aankondigt.
Laten we een grote plons maken in plaats van alleen maar champagne morsen! 12 meter lang, 6 meter hoog (inclusief dakterras), 5 meter breed bij stilstand met uitschuivers en 2,50 meter tijdens het rijden.
Met 68 vierkante meter is het groter dan menig huurflat. Totaal gewicht: 28 ton. Daar kun je een brug of twee mee neerhalen.
Naast de gebruikelijke ruimtes zoals keuken, badkamer en woongedeelte heeft het interieur ook een spagedeelte met een belevingsregendouche, een multimediaruimte met design audiosystemen en sfeerlicht en een sky lounge met automatisch zonnedak.
Het kingsize bed in de slaapkamer is handgemaakt door de hofleverancier van de Engelse koningin. Kleine dingen zoals een kaptafel, een ijsblokjesmachine en een vliegtuigarmatuur als boordklok zijn bijna secundair. De zescilinder lijnmotor levert tot 600 pk. Hoe kom je anders van deze witgouden bar op wielen af?
Foto’s: © Marchi Mobile
De Vario Mobil alkoof 1200
Oh, er is iets met een kleine alkoof! Zelfs als je denkt dat het een vrachtwagen is als je in de achteruitkijkspiegel kijkt. De Vario Mobil Alkoof 1200 is gebouwd op vrachtwagenchassis van Mercedes en MAN.
Het luxe lijnschip weegt 25 ton zonder lading, is 12 meter lang, 2,5 meter breed en bijna 4 meter hoog. Met een schoonwatertank van 500 liter en een vuilwatertank van 400 liter ben je wel even voorzien, mits je niet constant onder de vijfhoekige douche met echt glazen deur staat.
Verschillende baaien kunnen hydraulisch worden uitgeschoven. Er is genoeg ruimte voor verlichte vitrines met spiegelende achterwanden, verschillende espressomachines, designvloeren en verschillende flatscreentelevisies.
Er is ook airconditioning op het dak en een garage in het voertuig met ruimte voor een sedan. Voor het geval je geen zin hebt om met 25 ton rond te rijden.
Foto’s: © VARIOmobil Fahrzeugbau GmbH
De Volkner Mobil Performance S LaFerrari
12 meter lang, 18 ton bruto voertuiggewicht en een Ferrari in zijn “buik” – bij Volkner Mobil Volkner Mobil staat erom bekend dat het niet met de bonen knoeit, maar wel met de spetters. De Volkner Mobil Performance S LaFerrari is een rollende flat van de absolute topklasse.
Hoogglans meubilair, eiken vloerdelen, met Alcantara beklede muren, een hoogpolig tapijt en een bar met comfortabele krukken brengen luxe maar ook een gezellige sfeer in het woongedeelte – dat zelfs met 5 vierkante meter kan worden uitgebreid met behulp van het uitschuifsysteem.
De ruime badkamer heeft een douche en een verwarmde toiletbril. Je slaapt in het vrijstaande tweepersoonsbed, dat met 1,80 x 2 meter meer dan genoeg ruimte biedt voor romantische of ontspannen uurtjes.
Het echte hoogtepunt zit echter verborgen in de onderbouw. Er is een centrale garage met een hydraulisch laadplatform. Met de 800 pk sterke LaFerrari, die ook wel de “grootste Ferrari ooit” wordt genoemd, zijn jaloerse blikken op en rond de camping gegarandeerd!
Het luxe speciale model inclusief Ferrari is verkrijgbaar voor slechts 5,3 miljoen euro. Wie iets “goedkopers” wil, kan de sportracer achterwege laten en de Performance S voor ruim 2 miljoen euro mee naar huis nemen.
Foto’s: © CamperStyle
De Magellano-uitgave 1
“We laten ons inspireren door de beste oplossingen in andere innovatieve industrieën, zoals de jacht- en botenbouw,” legt Magellano, fabrikant van Luxe campers . Een 3D-configurator voor individuele instellingen was gisteren nieuws – het bedrijf zoekt liever persoonlijke gesprekken om de monstertruck nauwkeurig af te stellen.
Dat klinkt bijna net zo nuchter als de uitrusting van de Edition 1 Naast de badkamer, keuken en woonruimte is er een ruime salon en een kelder die plaats biedt aan vier motoren. In de keuken houdt een grote koelkast met vriesvak het eten vers, en in de badkamer straalt de douche met verlichte bodemplaat je tegemoet.
Als iemand ze wil stelen, is er de 180° hemisferische bewakingscamera die je kunt bedienen via je iPhone. Ze reageert waarschijnlijk beledigend op andere fabrikanten van mobiele telefoons. De vloeren zijn van geweven vinyl. Helaas kon ik niet achterhalen of de hofleverancier van de Engelse koningin er ook persoonlijk voor op zijn knieën kroop.
De Edition 1 is 11,6 meter lang, 2,5 meter breed en bijna 4 meter hoog. Het leeggewicht is 16 ton. Er kan nog 2 ton kreeft en oesters geladen worden tot de toegestane totale massa. Binnen wacht je 30 vierkante meter leefruimte.
De Morelo Empire voering
Waarom zou een luxe camper eigenlijk volstaan? Het bedrijf uit Morelo stelt zichzelf dezelfde vraag en voegt eraan toe: “Met de Morelo Empire Liner iets wat nog kostbaarder is: het goede gevoel van thuis zijn.”
Degenen die geloven dat je met geld geen geluk kunt kopen, zullen nu leren dat je dit goede gevoel kunt krijgen voor een prijs tussen 444.400 en 554.400. Het voertuig is iets minder dan 11 meter lang, 2,50 meter breed en 2,80 meter hoog. De totale massa ligt tussen de 10 en 15 ton, afhankelijk van het chassis.
De gladde zijwanden geven de Empire Liner een perfect gevormd uiterlijk. Binnen zijn er niet alleen lampen – nee, er is een heel verlichtingsconcept! De vloerverwarming zorgt ervoor dat niemand hoeft te bevriezen na de spa – een speciale handdoekdrogerradiator zorgt ervoor dat de handdoeken ook prima zijn.
Hoewel er geen kunstmatige sterren in de douche zijn, kun je door het panoramaraam boven het bed de nachtelijke hemel zien. Daarna ga je op de meerzonematras met Watergel-oppervlak liggen. Queensize, natuurlijk. De draagbare garage kan trouwens 180 kratten mineraalwater bevatten. Gewoon omdat. Voor het geval er op dit moment geen Ferrari bij de hand is.
Foto’s: © MORELO Reisemobile GmbH
De Futuria Sports + Spa van Most Mobile Specials
Maar nu is het tijd om een einde te maken aan al die handdoekdrogers en verlichte douchevloeren! De Futuria Sport + Spa begint waar andere luxe schepen eindigen – met een whirlpool op het bijna 11 meter lange dakterras.
Als je in de truck kijkt, verdwijnt het idee dat je in een voertuig zit. Er passen 10 mensen in de glamoureuze lounge met witte leren fauteuils. Plus twee LCD-schermen, volautomatische koffiemachines en een volledig uitgeruste keuken. Hier kunnen beurskoersen van over de hele wereld gemakkelijk worden besproken tijdens een vergadering die enkele uren duurt.
Als het zakelijke gedeelte voorbij is, ga je naar het driehoekige zwembad op het dak met een weids uitzicht. Dure speedsters in alle soorten en maten passen in de geïntegreerde garage. Parkeren gebeurt met een lier. De slaapkamer heeft airconditioning, een LED-sterrenhemel en de muren zijn gestoffeerd. Voor het geval je even flipt bij zoveel luxe.
De Futuria Sports + Spa is 15 meter lang, 3,60 meter hoog en 2,50 meter breed. Most Mobile Specials produceert trouwens voornamelijk trolleys voor promotionele doeleinden.
De Concorde Centurion
Als Concorde Reisemobile het heeft over de “eengezinswoning met ondergrondse garage”, dan is de Centurion die met zijn lengte van 12 meter, breedte van 2,5 meter en hoogte van 3,8 meter een totaalgewicht heeft van 26 ton.
Omdat luxe campers ook wel“landjachten” worden genoemd, is het passend dat de vloer van de Centurion eruitziet als een scheepsdek. De nappalederen stoelen zijn dik bekleed als directiestoelen. Mensen die niet graag beslissingen nemen, hebben een crisis als ze moeten kiezen tussen 100 verschillende tinten voor de cover.
Het dak is gedeeltelijk toegankelijk, de slide-outs zijn verwarmd en een lichtkap zorgt voor indirecte verlichting in de hele camper. In de Havana Lounge kun je ontspannen in traploos verstelbare fauteuils en genieten van een aperitiefje van de bar. Een mediacentrum met een enorme tv is een must.
Foto’s: © Concorde Reisemobile GmbH
De Hymermobil B-Klasse MasterLine
Open de klep en laad door. Dit is mogelijk met de Hymermobil B-Klasse MasterLine . Het compartiment in de vloer van de luxe mobiel kan van beide kanten worden geopend en heeft ook toegang van binnenuit. Dit is een geweldige manier om een surfplank in te laden en midden in de nacht snel te controleren of hij er nog ligt, zonder dat je er weer op uit hoeft. Bijvoorbeeld.
In de woonkamer kun je je voeten neerleggen op een dik gestoffeerde bank met een bijzonder brede tegenhanger. De chique, ronde bartafel kan indien nodig worden verlengd. Als je het hele gebeuren ’s avonds laat wilt doen (of in het donker naar de surfplank wilt zoeken), wijst de discrete nachtverlichting je de weg.
Overigens heeft de Hymermobil B-Klasse Masterline een 2020 Duitse ontwerpprijs gewonnen. Hij is 7,8 meter lang, 2,35 meter breed en net geen 3 meter hoog. De prijs ligt rond de 160.000 euro. Gek koopje!
De flair van Niesmann + Bischoff
Hoezeer sommige luxe cruiseschepen zijn veranderd van klassieke kampeervoertuigen in kunstwerken blijkt ook uit de Flair van Niesmann + Bischoff. De camper schitterde de afgelopen jaren al bij verschillende designprijzen, zoals de Red Dot Design Award 2015 of de German Design Award 2017.
In de Flair heb je ongeveer 22 vierkante meter leefruimte tot je beschikking. Hij is 8,4 meter lang, 2,3 meter breed en 3,3 meter hoog. De totale massa is ongeveer 7 ton. Samen met de Hymermobil bijna een schoenendoos tegen de andere rollende sprookjeskastelen.
Maar juist daardoor – en minder staal en marmer – heb ik voor het eerst het gevoel een luxe camper met een vleugje gezelligheid te zien. Kleine houten treden leiden links en rechts naar het bed en een zithoek met geblokte kussens nodigt je uit om te ontbijten. Intrekbare gordelsteunen maken een kamerscherm overbodig en de bestuurdersstoel draait 180 graden het interieur in om een tv-fauteuil te worden.
De regendouche spettert in de badkamer – natuurlijk – en er kan 400 kilo in de garage achterin. Een Porsche past er niet in, maar zowel de Flair als de highliner en de Hymermobil laten goed zien dat luxe en design niet altijd 12 meter lang en 20 ton zwaar hoeven te zijn.
Foto’s: © Niesmann + Bischoff
De Terra Wind van CAMI
De luxe camper Terra Wind van Cool Amphibious Manufacturers International (CAMI) is 13 meter lang en weegt 18 ton. Hij kan zelfs gemakkelijk van de weg in een rivier of meer worden gestuurd. Hiervoor klappen zelfs de wielen van de Terra Winds niet in.
De bestuurder bepaalt via de joystick of hij de weg- of badmodus wil gebruiken. Als de camper water raakt, wordt hij automatisch vastgehouden door drijvers aan de zijkant en voortgestuwd door twee bronzen propellers die ongeveer een halve meter groot zijn.
Op de weg kun je 135 kilometer per uur halen, in het water 13 kilometer per uur. De wielbasis is 6,40 meter en de turbodieselmotor van Caterpillar levert 330 pk uit een cilinderinhoud van 7,2 liter. Dat zou elke Duitse vergunningverlenende instantie het koude zweet doen uitbreken. En elke vervallen snelwegbrug bij elkaar.
Terra Wind beschikt ook over een geluids- en entertainmentsysteem met plasma-tv, een volledig uitgeruste keuken met een grote koelkast, een bad met whirlpoolfunctie, een wasmachine, een droger en een zwemdek van bijna twee meter.
Foto’s: © Cool Amphibious Manufacturers International LLC
Luxe campers: gedachten aan het einde
Naast de 10 luxe campers die we je hier hebben voorgesteld, zijn er natuurlijk nog tal van andere modellen die kunnen worden toegevoegd aan de vloot van chroom, glitter en glorie. Deze omvatten onder andere de Furrion Elysium en de BlissMobil .
Naast alle fantastische functies zijn er ook een paar dingen die twijfelachtig zijn: voor veel luxe lijnboten heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig en lengte en gewicht sluiten veel routes uit. Sommige voertuigen komen niet eens boven de 80 km/u en het brandstofverbruik doet hele bloemenweiden verwelken van afschuw.
De vraag blijft: droom, nieuwsgierigheid of complete onzin?
Foto omslag: © Volkner Mobil GmbH