|

Tol en vignetten in Europa - regelgeving en kosten 2024

Helaas is het gebruik van de meeste Europese snelwegen of autowegen onderworpen aan een heffing, maar er is geen uniforme EU-brede regeling voor de hoogte en vorm van deze “heffingen”. De hoogte van de tol is meestal gebaseerd op het gewicht van het voertuig, maar vaak ook op de hoogte. Er rijzen dan ook veel vragen voordat je op reis gaat: Heb ik een vignet nodig? Of moet ik tol betalen? Welke kosten zal ik maken? En hoe worden ze betaald?

Om je een eerste overzicht te geven, hebben we hier de afzonderlijke tol- en vignetregelingen van de Europese landen bijgewerkt, in sommige gevallen met specifieke rekenvoorbeelden. (Status: december 2023)

Deze kunnen echter altijd veranderen – dus je kunt het beste voor je vertrek nog een keer controleren of er nieuwe regels zijn voor jouw bestemming.

Tolkastjes in Europa

Hoe praktisch zou het zijn om een apparaat in de auto te hebben dat je automatisch registreert zodra je een tolstation in Europa passeert. De Europese landen zijn echter nog ver verwijderd van een gestandaardiseerde regelgeving. In plaats daarvan kun je alleen in sommige landen onbeperkt genieten met een transponder op de voorruit of een digitaal vignet. Gedetailleerde informatie hierover vind je in ons artikel over tolkastjes in Europa.

InItalië, Frankrijk, Spanje en Portugal is dit mogelijk met de“Bip&Go transponder“. De Franse Télépéage, de Spaanse Télépéage of de Libert-T-Box en het Telepass en het EASYToll of TollService systeem in Italië accepteren de registratie van Bip&Go.

Caravancombinaties en campers tot 3,5 ton en met een maximale hoogte van drie meter kunnen dus vrij reizen door de populaire vakantiebestemmingen. Informatie: www.bipandgo.com

In Italië is er ook de VIACARD tolkast, die wordt gebruikt voor automatische inklaring, en de TELEPASS, die mogelijk is met online registratie bij Tollticket.

Oostenrijk komt ook met een digitaal vignet, de “Pickerl”. Naast het Oostenrijkse snelwegennet kun je ook zonder zorgen door de Brenner-, Tauern- en Arlbergtunnels rijden. De elektronische sticker wordt verspreid door ASFINAG.

Daarnaast bieden Bulgarije, Griekenland, Kroatië, Noorwegen, Polen, Servië, Turkije en Wit-Rusland ook elektronische factureringssystemen aan.

Tol en vignetten in Europa

Hier is een lijst met de belangrijkste Europese vakantiebestemmingen in alfabetische volgorde:

Albanië

In Albanië rijd je zonder tol en vignetten. De enige twee uitzonderingen zijn de 5,65 km lange Kalimashtunnel. Passage kost 5 euro voor auto’s en tussen de 11 en 17 euro voor campers.

Op de A1 wordt ook tol geheven. Deze loopt vanaf de Adriatische kust richting Kosovo. De tol bedraagt €2,50 voor een motor, €5 voor een auto en €22,50 voor vrachtwagens.

België

In België wordt alleen in de Liefkenshoektunnel bij Antwerpen tol geheven voor personenvervoer (d.w.z. auto’s, bussen, campers, enz.). De tol kan contant, met creditcard of met de on-board unit worden betaald en is afhankelijk van de hoogte van het voertuig (tot 2,75 m of meer dan 2,75 m). De goedkoopste optie voor beide voertuigcategorieën is betalen met een boordapparaat, gevolgd door creditcard, en de duurste optie is contant betalen: www.liefkenshoektunnel.be/nl/tarieven

Als je een camper hebt die meer dan 3,5 ton weegt en als vrachtwagen geregistreerd staat, moet je in België tol betalen voor vrachtwagens. Als hij geregistreerd staat als passagiersvoertuig, heb je hier geen last van. Informatie over de tol voor vrachtwagens is te vinden op de Viapass-website.

Bulgarije

In Bulgarije moet je voor alle nationale wegen tol betalen, ook voor snelwegen. De tolverplichting geldt voor auto’s, campers, caravans en vrachtwagens.
Daarnaast is er een speciale tol voor sommige veerboten en bruggen over de Donau, bijvoorbeeld van Vidin naar Calafat of van Giurgiu naar Ruse.

Afhankelijk van het gewicht van het voertuig kost een weekendvignet 5,50 euro, een vignet voor 7 dagen tussen de 8 en 45 euro, een vignet voor een maand tussen de 15 en 89 euro en voor een heel jaar tussen de 50 en 891 euro. Voor voertuigen van meer dan 3,5 ton speelt naast het gewicht ook de emissieklasse een rol bij het berekenen van de kosten.

Sinds begin 2019 zijn er geen papieren vignetten meer in Bulgarije, alleen nog elektronische. Je kunt deze bestellen op de bgtoll.bg website of bij een plaatselijk verkooppunt

Als je een voertuig hebt dat meer dan 3,5 ton weegt, moet je sinds augustus 2019 tol betalen voor de afgelegde afstand. De opties om deze tol te betalen zijn via de GNSS on-board unit, via GPS of via een routekaartje. Gedetailleerde informatie kun je hier vinden.

Denemarken

In Denemarken wordt geen tol of snelweggeld geheven. Uitzonderingen zijn de Storebaelt- en Øresundbruggen.

  • De kosten voor de Storebaeltbrug liggen tussen 35 en 52 euro voor auto’s, minibussen en campers tot 3,5 ton. Zwaardere of zeer lange voertuigen moeten tussen de 100 en 158 euro betalen.
  • Voor de reis over de Øresundbrug kost tussen de 60 en 120 euro voor auto’s en campers, afhankelijk van de lengte.
    De tol voor de twee bruggen kan worden betaald met het Tolltickets Autopass tolkastje. Dit geldt voor bruggen en veerboten in het EasyGo-netwerk.

Het tolhuisje bestaat uit verschillende rijstroken met kleurcodering. Afhankelijk van de betaalmethode word je in de gewenste rij geplaatst: volledig automatisch betalen (groen), zelfbediening (blauw), persoonlijke service (geel).

Estland

In Estland is tol verplicht voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Campers zijn hier echter van vrijgesteld en auto’s rijden ook tolvrij in Estland.

Finland

Je kunt het Finse wegennet gebruiken zonder tol of vignet.

Frankrijk

In Frankrijk moet de tol worden betaald bij het op- en afrijden van snelwegen of autowegen. Voor bijna alle snelwegen en sommige bruggen en tunnels moet tol worden betaald. De kosten bedragen ongeveer 0,09 tot 0,14 euro per kilometer.

Sinds februari 2023: Vanaf deze datum zijn de toltarieven verhoogd met ca. 4,75 Bestuurders van elektrische auto’s krijgen 5% korting, maar deze uitzondering is beperkt tot één jaar.

De snelwegen worden niet geëxploiteerd door één bedrijf, maar door verschillende bedrijven die elk hun eigen prijzen bepalen. Tol wordt berekend op basis van de afgelegde afstand en de voertuigklasse of -grootte.

  • Klasse 1: Voertuigen en combinaties met een maximale hoogte van 2 meter en een bruto voertuiggewicht van minder dan 3,5 ton.
  • Klasse 2: Voertuigen en combinaties met een maximale hoogte tussen 2 en 3 meter en een bruto voertuiggewicht van minder dan 3,5 t
  • Klasse 3: Voertuigen met twee assen en een totale hoogte van 3 meter of meer of een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton.

Belangrijk om te weten:
Alle permanente bovenbouwen worden meegenomen in de hoogteberekening (bijvoorbeeld airconditioningsystemen of slaapfaciliteiten), maar antennes, uithangborden of dakdragers niet.

Hier vind je een lijst met de huidige toltarieven in de verschillende voertuigklassen (vanaf 2023).

Voor een beter overzicht op de weg is er een kaart met gemarkeerde tol- en tolvrije routes als pdf om te downloaden en uit te printen. Als je je reis precies wilt plannen, kun je deze tolcalculator gebruiken: autoroutes.fr

Als je langere tijd door Frankrijk toert en lange rijen bij tolpoortjes wilt vermijden, kun je een zgn. Liber-t box kastje. Met behulp van een kleine ontvanger die aan de voorruit is bevestigd, worden de tolkosten automatisch geregistreerd.

Opmerking: De Liber-t Box is voor voertuigen tot 3,5 ton en 3 m hoog. Voor voertuigen die meer dan 3,5 ton wegen en hoger zijn dan 3 m is de TIS-PL

Een goedkoper alternatief voor de Liber-t Box is het elektronische betaalsysteem van bipandgo elektronisch betaalsysteem. Hier betaal je 1,70 euro per maand gebruik plus de bijbehorende tolkosten. De aanschaf van de doos kost 20 euro.

Nieuw sinds 2023: Steeds meer tolstations in Frankrijk worden geleidelijk vervangen door tolportalen, waar je voertuig elektronisch wordt geregistreerd via het kenteken. Het nieuwe systeem zal in eerste instantie worden ingevoerd op minder toeristische routes. Het is belangrijk om te letten op “Péage Flux Libre”, omdat de tol op deze routes elektronisch wordt geïnd. Als je ze als buitenlandse toerist niet betaalt, wordt dit behandeld als een snelheidsovertreding en zul je ook in het buitenland worden vervolgd.

Je kunt op deze manieren betalen:

  • online binnen 72 uur na verzending
  • bij bepaalde terminals in benzinestations en tankstations
  • via een e-tolkastje zoals Bip&Go of Tolltickets.

Special feature: milieuvignetten voor Parijs, Lyon en Grenoble

Sinds april 2017 mogen buitenlandse voertuigen ook in sommige steden rijden (bijv. Parijs, Lyon, Straatsburg en Lille, evenals het grotere gebied rond Grenoble). alleen met het vignet “Crit’Air “. Deze milieuvignet is afhankelijk van de voertuigcategorie en kan online worden besteld. Let op: Verzending duurt momenteel ongeveer 10 dagen! (per: november 2023)

Meer informatie over het onderwerp “Crit’Air” hebben we samengevat in het artikel “Emissiearme zones in Frankrijk”. Je kunt ook meer informatie over de afzonderlijke milieuzones en stickers vinden op de website France.fr.

Griekenland

De situatie in Griekenland is iets verwarrender dan in andere landen. Dit komt omdat zes verschillende bedrijven verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van de snelwegen en het innen van de tol.

In Griekenland wordt tol geheven voor het gebruik van snelwegen en voor sommige tunnels, bruggen en autowegen. Op de route van Athene naar “Eleftherios Venizelos” International Airport wordt ook tol geheven, hoewel deze route indien nodig tolvrij kan worden omzeild.

Net als in Frankrijk moet de tol in Griekenland met een creditcard of contant worden betaald (neem altijd kleingeld mee!). De hoogte van de kosten hangt af van de hoogte en het aantal assen en de afgelegde afstand. Voertuigen en combinaties met een hoogte van minder dan 2,20 meter vallen onder klasse 2, voor voertuigen met een hoogte van meer dan 2,20 meter wordt klasse 3 berekend.

Sinds november 2020 is er een elektronisch betaalsysteem dat geldig is voor alle snelwegbeheerders.

De route Thessaloniki – Lamia op de snelweg van Aegan Motorway kost bijvoorbeeld 18,50 euro in klasse 2.

Je kunt de tarieven van andere snelwegmaatschappijen vinden op de volgende pagina’s:

Prijsvoorbeelden 2024 voor een auto:

  • Athene-Thessaloniki ca. 31 Euro
  • Athene-Kalamata ca. 14 Euro
  • Athene-Ioannina ca. 40 Euro
  • Thessaloniki-Patras ca. 33 Euro
  • Thessaloniki – Ioannina ca. 7 Euro

Let op: Volgens onze auteur Nima, die al verschillende keren in Griekenland heeft gereisd, worden de tolstations soms zonder voorafgaande kennisgeving midden op het voorheen vrije snelweggedeelte geplaatst. Hier vind je een globaal overzicht van de tolwegen. Je kunt daarom het beste ter plekke informeren naar de regels!

Het gebruik van de Rio-Andirrio Brug, die de Golf van Korinthe oversteekt, kost geld:

  • voor auto’s met aanhangers tot 2 meter hoog 13,70 euro

  • voor
    auto’s met een aanhangwagen die hoger is dan 2 meter 21,00 euroOnder deze categorie vallen ook campers.

Een alternatief voor de brug is de veerboot, die elke 30 minuten vertrekt. Hier betaal je voor een camper €11 voor een enkele reis.

Groot-Brittannië

In Groot-Brittannië is het gebruik van snelwegen meestal gratis, alleen voor de M6 van Birmingham naar Wolverhampton en voor enkele tunnels en bruggen moet worden betaald, afhankelijk van de voertuigklasse en/of het tijdstip.

Je kunt een overzicht van alle tolwegen vinden op de website van de Britse overheid: gov.uk/uk-toll-roads

Specialiteiten: Londen en Durham

De zogenaamde “London Congestion Charge ” wordt geheven voor het centrum van Londen op werkdagen (ma-vr) tussen 7.00 en 18.00 uur. De zone wordt gemarkeerd door een rond bord met een rode “C “. Het dagtarief is £15,00 voor auto’s en moet vooraf worden betaald via het Internet met een creditcard of bij postkantoren, benzinestations en in bepaalde winkels. Als je je niet aan de congestieheffing houdt, krijg je een boete van £160.

Bestuurders met een handicap zijn gedeeltelijk vrijgesteld van de congestieheffing. We hebben echter niet kunnen achterhalen of dit ook geldt voor voertuigeigenaren van buiten het VK.

Daarnaast geldt in grote delen van Londen een Low Emission Zone. Deze lage-emissiezone mag alleen worden betreden door auto’s die van tevoren zijn geregistreerd. De kentekens worden opgenomen door videobewaking. Iedereen die met een ongeregistreerd voertuig door de lage-emissiezone in Londen rijdt, zal zware boetes moeten betalen.

Maar laten we eerlijk zijn: wie wil er met zijn camper door het drukke centrum van Londen rijden? Als je de Engelse hoofdstad bezoekt, raden we je aan om je camper buiten het centrum te parkeren en Londen met het openbaar vervoer te verkennen.

Als je toch absoluut met je voertuig naar het stadscentrum moet, kun je terecht op de officiële website van de London Low Emission Zone om te controleren of toegang is toegestaan of niet.

Durham heeft ook een congestieheffingszone in het centrum van de stad ingevoerd om de verkeersdrukte te verminderen – de Durham Weggebruikersheffing . Hier betaal je een vergoeding van £ 2 per dag van maandag tot zaterdag, van 10.00 tot 16.00 uur.

Italië

Voor bijna alle snelwegen in Italië moet je tol betalen. De hoogte van de vergoeding hangt af van de route en de voertuigklasse. (Een kleine insider-tip van onze collega Henning van leben-unterwegs.com: de snelweg A3 Salerno – Reggio Calabria in Zuid-Italië is helemaal tolvrij! :-))

Betalen doe je bij de tolstations – bij voorkeur contant, want betalen met een creditcard is niet altijd mogelijk. Hier kun je de juiste rijstrook kiezen (wit voor contante betaling, blauw voor betaling met creditcard en geel voor bestuurders die het automatische betalingssysteem Telepass gebruiken).

De A36 (“Pedemontana”) in het gebied rond Milaan is een uitzondering: hier is het “free flow” systeem hier geïntroduceerd. Dit betekent dat voertuigen die passeren automatisch worden geregistreerd en dat de kosten worden berekend op basis van het kenteken. Deze moeten dan binnen 15 dagen (!) worden betaald, anders staat er een hoge boete op (tot 340 euro). Betalen kan met een creditcard, via een “kentekenrekening”, bij snelwegservicepunten of via een maandelijkse factuur met de Telepass.

Dus als je vaak op deze route reist, of voor langere periodes in Italië, kan het de moeite waard zijn om een van deze apparaten aan te schaffen. Je kunt hier meer informatie vinden.

Voertuigklassen

  • Klasse A: 2-assige motorvoertuigen (auto’s en motoren) met een maximale hoogte van 1,30 m
  • Klasse B: 2-assige motorvoertuigen (bus, vrachtwagen, camper of auto) die hoger zijn dan 1,30 m bij de vooras
  • Klassen 3, 4, 5: Auto’s met aanhangwagens, caravans, bussen of vrachtwagens met in totaal 3, 4 of 5 assen

Als je precies wilt weten hoeveel de tol voor de door jou gekozen route bedraagt, kun je dat uitzoeken met deze tolcalculator.

Let op: De plaatsnamen moeten in de Italiaanse spelling worden ingevoerd!

Kroatië

In Kroatië wordt op bijna alle snelwegtrajecten op afstand tol geheven. Betaling gebeurt meestal contant of met een creditcard bij het verlaten van de snelweg. Het is echter ook mogelijk om elektronische tolkastjes te gebruiken. In dit geval worden kortingen gegeven.

info icon
info
info icon

Nieuw sinds juli 2023

Sinds de zomer van 2023 kun je in Kroatië ook gebruikmaken van het tolhuisje Maut1. Op dit moment (vanaf januari 2023) kunnen echter alleen voertuigen tot 3 m hoog en met een maximale totale massa van 3,5 ton hiervan profiteren. Klanten van maut1.de worden geïnformeerd zodra de Kroatische tolexploitanten technische wijzigingen doorvoeren.

Met de code CAMPERSTYLE bespaar je €3 bij aankoop van de Maut1 box!

De tolprijzen zijn afhankelijk van de lengte van de route en de hoogte, het gewicht en het aantal assen van het voertuig. Je kunt de exacte prijzen berekenen met deze tolcalculator.
Tip: De pagina is in het Kroatisch, maar voor één keer biedt GoogleTranslate een handige vertaling! 🙂

Daarnaast wordt er tol geheven op de Ucka Tunnel en het Mirna Viaduct. Op de Krk-brug wordt sinds 2020 geen tol meer geheven.

Bijzonderheid: In Kroatië gelden tussen 1 juli en 30 september “seizoensgebonden tolverhogingen” voor motoren en auto’s – gemiddeld met 10% en op sommige routes zelfs met 50%.

Maar, zoals een woordvoerster van het snelwegbedrijf Hrvatske autoceste ons desgevraagd vertelde, geldt deze verhoging NIET voor campers en caravans. (per: december 2023)

De huidige voorwaarden en prijzen voor de belangrijkste routes kun je vinden op de website van Hrvatske autoceste.

Letland

Met een auto rijd je tolvrij in Letland. Campers zijn vrijgesteld van tol voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton.

danger icon
attentie
danger icon

Er wordt een vergoeding gevraagd bij de ingangen van de stad Jurmala. Om dit te doen, moet je van de hoofdweg afrijden en een bedrag vanaf 2 euro betalen bij een automaat, waarvan de hoogte afhangt van de lengte van het verblijf en de gewichtsklasse van het voertuig. De betaalpunten zijn echter slecht aangegeven, zodat we ook in deze vaak bekritiseerde toeristenval trapten. Officiële informatie kun je vinden op visitjurmala.lv/nl/about/practical-information/entree-fee/.

Litouwen

In Litouwen wordt tol geheven voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, maar campers zijn vrijgesteld. Je kunt ook met de auto over de Litouwse wegen rijden zonder tol of vignet.


Opmerking over de Kuhrische Nehrung:
Als je met je voertuig het Nationaal Park Kuhrische Nerhung in wilt rijden, moet je hiervoor betalen. De kosten voor een auto zijn 5 euro, voor een camper 15 euro. Je kunt dit betalen bij de controleposten Alksnyne of Nida.

Meer informatie vind je op de website van Visit Neringa.

Luxemburg

Je kunt tolvrij gebruikmaken van het Luxemburgse netwerk van snelwegen en autowegen.

Malta

Je hebt geen vignet nodig op Malta en er zijn geen tolkosten.

Macedonië

Macedonië heeft ook een op afstand gebaseerd tolsysteem. Je betaalt direct bij de tolstations. Op de meeste websites staat dat de vergoeding in de lokale valuta (MKD) moet worden betaald, dus we raden je aan niet te vertrouwen op het feit dat betaling in euro’s ook mogelijk is.

De prijzen zijn afhankelijk van de lengte van de route. De reis van Skopje naar Tetovo kost bijvoorbeeld MKD 60 (1 euro) voor auto’s met aanhanger en MKD 110 (2 euro) voor campers.

Je kunt alle informatie vinden op de officiële homepage van de PESR, het “overheidsbedrijf voor staatswegen”.

Montenegro

Na de afschaffing van het ecovignet zijn volgens de website van het federale ministerie van Buitenlandse Zaken in Montenegro alleen de Sozina-tunnel (tussen Podgorica en Sutomore), de weg van Herceg Novi naar Trebinje (Bosnië en Herzegovina) en de autoveerboten (Baai van Kotor) onderworpen aan een belasting. Verschuldigde vergoedingen. Er kunnen ook kleinere bedragen in rekening worden gebracht voor het rijden op sommige wegen in nationale parken.

De informatie die hier beschikbaar is, is echter erg dun en soms tegenstrijdig. Dus als je nog andere inzichten hebt, zouden we je erg dankbaar zijn als je het ons laat weten op [email protected]!

info icon
info
info icon

Speciaal kenmerk: “Groene verzekeringskaart

Hoewel verzekeringen niets te maken hebben met tol en vignetten, hebben ze wel iets te maken met je reisbudget. Daarom geven we je graag een kleine tip voor onderweg: Zorg ervoor dat je een “groene verzekeringskaart” (internationaal geldig verzekeringsdocument) voor je voertuig. Anders moet je bij het oversteken van de grens een aanvullende verzekering afsluiten, wat je alleen maar onnodig geld kost.

Nederland

In Nederland wordt tol geheven voor de Westerscheldetunnel van Terneuzen naar Ellewoutsdijk en voor de Kiltunnel van ‘s-Gravendeel naar Dordrecht.

De Westerscheldetunnel is verdeeld in vijf voertuigcategorieën en de kosten kunnen contant, met een t-tag prepaidkaart (veel goedkoper!) of met een Visa creditcard worden betaald. Het tarief varieert van 5 euro (auto’s en kleinere campers tot 6 meter lang en 3 meter hoog) tot 18,20 euro (voertuigen tussen 6 en 12 meter lang en meer dan 3 meter hoog).

De tol voor de Kiltunnel (2 euro voor voertuigen tot 2,30 meter hoog en 5 euro voor voertuigen hoger dan 2,30 meter) betaal je contant of met Visa/Mastercard.

Noorwegen

In Noorwegen moet voor het gebruik van afzonderlijke wegen, tunnels, steden en bruggen tol worden betaald. Met uitzondering van de Atlanterhavtunnel is de facturering nu volledig geautomatiseerd. Het is zinvol om het automatisch betalingssysteem AutoPass automatisch betaalsysteem. Met dit tolkastje kun je ook tol betalen voor veel bruggen in Zweden en Denemarken.

Contante betaling is niet mogelijk bij de automatische tolstations. Je kunt gewoon door de stations rijden met het label “Niet stoppen” (zelfs zonder AutoPass). Het kenteken wordt elektronisch geregistreerd en de vergoeding kan nu worden betaald bij het dichtstbijzijnde tankstation of – als dit na drie dagen nog niet is gebeurd – zonder extra kosten als factuur naar huis worden gestuurd.
Tip: Het is aan te raden om je voertuig te registreren bij de Euro Parking Collection (EPC), die verantwoordelijk is voor de facturering van buitenlandse voertuigen, voordat je op reis gaat. Door je te registreren heb je eenvoudig toegang tot je facturen en een aanzienlijk snellere verwerkingstijd.

Er zijn twee verschillende tarieven in Noorwegen: Lichte voertuigen (tot 3,5 ton) en zware voertuigen (meer dan 3,5 ton). De heffing voor het gebruik van de weggedeelten ligt tussen de 2 en 15 euro voor lichte voertuigen; zware voertuigen moeten rekenen op hogere prijzen.

Opmerking: Door de milieuwetgeving is autorijden in steden erg duur geworden en is parkeren ook duur. Het is daarom beter om de auto buiten te laten staan en het openbaar vervoer te gebruiken.

Sinds 4 april 2016 is er een nieuwe regeling voor voertuigklasse “M1” (personenvervoer tot 8 zitplaatsen plus bestuurdersstoel) van kracht, die gevolgen heeft voor de meeste kampeervoertuigen: Wie kiest voor tolbetaling via AutoPass chip betaalt alleen de autoprijs, zelfs als het voertuig zwaarder is dan 3,5 ton!

Als je meer wilt weten, vind je hier een overzicht van alle tolwegen. overzicht van alle tolwegen en tarieven en de afzonderlijke voertuigklassen.

Oostenrijk

In Oostenrijk wordt voor het gebruik van de meeste snelwegen tol geheven. Voertuigen van minder dan 3,5 ton (inclusief campers) hebben een vignet nodig. Aanhangwagens vallen niet onder de vignetplicht.

danger icon
attentie
danger icon

Tot nu toe werd de toegestane totale massa van campers – in Oostenrijk bekend als het “maximaal toegestaan totaalgewicht” – gebruikt om de Oostenrijkse tol te berekenen. Vroeger was een vignet voldoende. Vanaf nu is het echter de “technisch toelaatbare totale massa” die telt – d.w.z. de maximale belasting die technisch is toegestaan.

Dit betekent dat veel off-road campers en bestelwagens nu een GoBox nodig hebben en aanzienlijk meer moeten betalen.

Wie wordt hierdoor getroffen? Als je je camper vóór 1 december 2023 hebt geregistreerd en het gewicht hebt teruggebracht tot maximaal 3,5 ton, blijft alles voor jou hetzelfde tot eind januari 2029. Dan heb je ook de GO-Box nodig. Als je je camper na deze deadline hebt geregistreerd, is de nieuwe regeling onmiddellijk van toepassing.

Het nieuwe 1-daagse vignet kost 8,60 euro, het 10-daagse vignet kost 11,50 euro, een 2-maanden vignet kost 28,90 euro en een jaarvignet kost momenteel 96,40 euro. Op de website vignette.at kun je zien om welke routes het gaat, hoe je het tarief kunt betalen en waar je de tolsticker moet aanbrengen.

Onze tip: Naast het zelfklevende vignet is er ook een digitale versie. Deze kan worden gekocht in de ASFINAG webshop: shop.asfinag.at, het dagelijkse vignet kan worden gekocht bij de ADAC.

Opmerking: Volgens de Oostenrijkse wet zijn de 2-maanden- en jaarvignetten pas 18 dagen na de boekingsdatum geldig als je ze online koopt. Ondernemers zijn vrijgesteld van deze regeling. Als je niet 18 dagen wilt wachten, kun je de twee digitale vignetten ook ter plekke kopen bij een ADAC-kantoor bij een ADAC-kantoor. In dit geval is er geen wettelijke blokkeringsperiode zoals bij een online aankoop en is het vignet onmiddellijk geldig.

Op sommige routes wordt naast het vignet ook speciale tol geheven. speciale tol wordt geheven.

Voor voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton geldt een kilometergebaseerd tolsysteem. De tarieven zijn gebaseerd op het aantal assen en de vervuilende uitstoot. Betaling gebeurt via de zogenaamde Go-Box – deze is verkrijgbaar op een van de 180 stations in Oostenrijk en de grensstreek en kost 5 euro. Het kastje kan aan de binnenkant van de voorruit worden bevestigd en slaat automatisch de afgelegde route en de bijbehorende tolheffing op. Afhankelijk van de voertuigcategorie bedragen de kosten tussen de 18 en 33 cent per kilometer. Je kunt ook meer te weten komen over de tarieven voor speciale tolroutes op de pagina van de Duitse Automobielclub voor meer informatie. Daar vind je de verschillende tarieven in een tabel.

Let op: Sinds 15 december 2019 zijn sommige delen van snelwegen in de buurt van de Duitse grens vrijgesteld van tol voor auto’s tot 3,5 ton. Dit geldt bijvoorbeeld voor de A1 west tussen Walserberg en Salzburg-Nord, de A12 Inntal tussen de Duitse grens en Kufstein-Süd, op de A14 tussen de Duitse grens en Hohenems en op de A26 (Linz Westring – nog in aanbouw), (vanaf december 2023)

Polen

Voor delen van de A1, A2 en A4 snelwegen in Polen moet tol worden betaald. De tol wordt direct geïnd bij de tolstationscontant of met een creditcard. We raden je echter aan om altijd genoeg contant geld bij je te hebben voor het geval je niet met een creditcard kunt betalen. De kosten zijn afhankelijk van de route en de voertuigklasse. Als je bijvoorbeeld van Katowice naar Krakau reist op de A4, betaal je tussen de 1,80 en 5,60 euro. Klik hier voor de prijslijst.

Voertuigen met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton – inclusief aanhangercombinaties – kunnen niet betalen via dit handmatige tolsysteem. Sinds oktober 2021 zijn ze onderworpen aan het e-tolsysteem, dat onder andere via een app kan worden gebruikt. Het viaTOLL-systeem dat tot nu toe geldig was, is stopgezet.

Portugal

Voor de meeste snelwegen en autowegen en voor sommige tunnels en bruggen in Portugal moet je tol betalen. Er zijn twee soorten snelwegen: die waar je op de “klassieke” manier betaalt bij tolpoortjes en die met elektronische tol. Deze routes zijn gelabeld met “Alleen elektronische tol”. Je kunt hier op verschillende manieren betalen. Afhankelijk van hoe lang je in Portugal reist, wordt een andere betaalmethode aanbevolen. Je kunt hier meer te weten komen over de verschillende elektronische betaalmogelijkheden.

Er zijn nu veel snelwegtrajecten waar alleen elektronische factureringsmethoden zijn toegestaan. Het tolkastje ViaVerde is in dit geval vooral handig voor buitenlandse bezoekers.

De prijzen zijn afhankelijk van de afgelegde afstand en het type en de grootte van het voertuig waarmee wordt gereden. Korte ritten, zoals van Lissabon naar Estoril, kosten slechts 40 tot 80 cent. Voor iets langere routes, zoals van Lissabon naar Faro, betaal je tussen de 17 en 29 euro.

Let op: op verschillende websites staat dat als je meer dan 12 uur tussen twee tolstations doorbrengt (bijvoorbeeld door overnachtingen), je mogelijk het dubbele aan tol moet betalen voor de langst mogelijke route.

Roemenië

In Roemenië vallen nationale wegen en snelwegen onder het e-vignet . Het vignet kan worden gekocht voor 7, 30, 90 dagen of voor een jaar. Het kan online worden gekocht. Afhankelijk van de voertuigklasse gelden verschillende tarieven. Een vignet voor 7 dagen kost 3 euro voor auto’s die minder dan 3,5 ton wegen, 16 euro voor touringcars en bussen tussen 3,5 en 7,5 ton en 28 euro voor touringcars en bussen tussen 7,5 en 12 ton. Aanhangwagens en caravans hebben geen eigen vignet nodig.

De bruggen van Vidin, Cernavodă en Giurgeni vallen niet onder het e-vignet. afzonderlijke kosten tussen momenteel 13 en 53 lei (3 tot 12 euro) (vanaf december 2023).

Zweden

Het gebruik van de Öresundbrug die de Deense hoofdstad Kopenhagen verbindt met Malmö in Zweden, moet worden betaald. Auto’s en campers tot 6 meter betalen ter plekke ongeveer 60 euro contant. Auto’s met aanhangers, campers langer dan 6 meter, bestelwagens en touringcars tot 9 meter moeten rekenen op prijzen van rond de 120 euro.

In Motala en Sundsvall moet je ook tol betalen voor de bruggen – je kunt de actuele toltarieven bekijken op de website van de Zweedse vervoersdienst.

In Stockholm (incl. De tol in het stadscentrum, bekend als de “stadstol”, wordt sinds 1 januari 2016 ook geheven van buitenlandse bezoekers. Het is gepland op werkdagen tussen 6:00 en 18:29 uur en is bedoeld om het verkeer in het stadscentrum te ontlasten, vooral op piekmomenten. Dus als je niet in de spits naar het centrum hoeft, kun je een paar kronen besparen. Betaling vindt plaats per factuur.

Je kunt op de website van de vervoersautoriteit ook een heel duidelijk overzicht vinden van welke tarieven op welke tijden gelden.

Zwitserland

In Zwitserland moet je voor autowegen en autosnelwegen tol betalen. Een vignet is verplicht voor voertuigen tot 3,5 ton (inclusief aanhangwagens). Er zijn alleen jaarvignetten, die altijd geldig zijn van 1 december van het voorgaande jaar tot 31 januari van het volgende jaar. Dit vignet kost CHF 40 (EUR 42.00 indien gekocht in het buitenland) en is verkrijgbaar bij benzinestations, postkantoren, garages, TCS-kantoren, het douanekantoor of online of online.

Nieuw sinds augustus 2023: Er is een elektronisch vignet geïntroduceerd, dat parallel aan het plakvignet wordt gebruikt en dit dus niet vervangt. Het e-vignet kan momenteel alleen worden gekocht bij het Zwitserse Federale Dienst Douane en Grensbeveiliging kan worden verkregen.

Let op: Aanhangers en caravans met een totaalgewicht tot 3,5 ton die worden getrokken door een voertuig waarvoor een vignet moet worden betaald, hebben een eigen vignet nodig.

Voor kampeervoertuigen van meer dan 3,5 ton geldt de “forfaitaire heffing voor zware voertuigen” (PSVA).

Er zijn de volgende opties om deze vergoeding te betalen:

  • gedurende 1 tot 30 opeenvolgende dagen
  • voor 10 vrij te kiezen dagen binnen 1 jaar (vergeet niet te valideren of te registreren voordat je meedoet en vervolgens op elke volgende dag!)
  • gedurende 1 tot 11 opeenvolgende maanden
  • gedurende 1 jaar

De kosten bedragen CHF 3.25 per dag, CHF 58.50 per maand of CHF 650 per jaar, met een minimum van CHF 25 per betalingsbewijs. Je hebt dit betalingsbewijs nodig om het land binnen te komen. Je kunt de vergoeding via je smartphone betalen met deze app.

Uitzondering: Als je een oldie van meer dan 3,5 ton met een H of 07 kenteken hebt, mag je dankzij de “veteranenstatus” tolvrij door Zwitserland rijden!

Naast de snelwegen is de Sint-Bernardtunnel (voor conventionele kampeervoertuigen zijn de kosten 48,50 euro) en de Munt-la-Schera Munt-la-Schera tunnel (voor campers en caravans 23 tot 25 euro, afhankelijk van het tijdstip) tolplichtig.

Servië

In Servië wordt tol geheven op snelwegen en autowegen. Er zijn twee verschillende betalingsmogelijkheden: Of je neemt een kaartje aan het begin van de tolroute en betaalt aan het eind contant (in Servische dinars). Het is ook mogelijk om een transponder te kopen, die je aan de binnenkant van de voorruit bevestigt en automatisch betaalt wanneer je een tolstation passeert.

De kosten zijn afhankelijk van de route en de (in dit geval enigszins gecompliceerde) toewijzing aan de voertuigklassen , die afhangt van het gewicht, de hoogte (gemeten boven de vooras) en het aantal assen. Een auto met caravan of camper tot 3,5 ton betaalt bijvoorbeeld 3,50 euro voor het traject Belgrado – Novi Sad. Voor een camper van meer dan 3,5 ton en maximaal 1,90 m hoog wordt 6,50 euro in rekening gebracht.

Naast de tol voor snelwegen en autowegen zou er speciale tol geheven kunnen worden voor bruggen of tunnels.

Op de website van de Servische Wegendienst vind je een overzicht van alle tolroutes, een tolcalculator en een lijst met afzonderlijke tarieven die je kunt downloaden.

Slowakije

Voor het gebruik van Slowaakse snelwegen en autowegen geldt een vignet voor voertuigen tot 3,5 toncampers hebben ook een vignet nodig als hun totale gewicht meer dan 3,5 ton is.

Het elektronische vignet is sinds januari 2016 beschikbaar. Dit kan online worden gekocht op www.eznamka.sk, via de “eznamka” app, bij bijna alle tankstations en bij zelfbedieningsmachines aan de grens. Een 10-daags vignet kost 10 euro, een maandvignet 14 euro. Het jaarvignet is verkrijgbaar voor 50 euro.

Aanhangwagens en opleggers met een totaalgewicht tot 3,5 ton (som van het maximaal toegestane totaalgewicht van het trekkende voertuig en de aanhangwagen) hebben alleen een vignet nodig. Als het maximaal toegestane totaalgewicht van de combinatie hoger is dan 3,5 ton, moet een extra aanhangwagenvignet worden aangeschaft voor de aanhanger.

Voertuigen met een bruto voertuiggewicht van meer dan 3,5 ton (met uitzondering van campers) moeten op afstand gebaseerde tol betalen met behulp van een elektronisch tolkastje.

Slovenië

Een vignet is verplicht voor tweebaansvoertuigen tot 3,5 ton in Slovenië. Deze zijn verdeeld in twee klassen:

  • < Klasse 2A: Hoogte boven de eerste as 1,30 m (ook caravans met aanhangers) en campers
  • > Klasse 2B: Hoogte boven de eerste as 1,30 m (met of zonder aanhanger) behalve campers.

Er zijn vignetten voor 7 dagen (2A: 16 euro, 2B: 30 euro), een maand (32 of 64 euro) en een jaar (117 of 235 euro).

Sinds begin 2022 is er maar één elektronisch vignet geweest. Het is geregistreerd bij het betreffende kenteken en kan worden geopend via deze pagina kan worden verkregen via deze pagina. Het jaarvignet is 12 maanden geldig vanaf de gewenste datum, bijvoorbeeld van 2 maart 2022 tot en met 2 maart 2023.
Aanhangers en caravans die worden getrokken door een voertuig met een bruto voertuiggewicht tot en met 3,5 ton hebben geen extra vignet nodig.

De reis door de Karawanken tunnel is niet bij de prijs van het vignet inbegrepen. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht.

Voertuigen van meer dan 3,5 ton moeten tol betalen op basis van het aantal gereden kilometers en de uitstoot van uitlaatgassen. Je hebt de zogenaamde DarsGo, een transponder, nodig om te betalen. Je kunt dit online of bij de DARS servicestations krijgen. Je hebt de DarsGo ook nodig als je met een camper van meer dan 3,5 ton rijdt. Alle vragen worden op deze pagina beantwoord: DarsGo.

Sinds 2017 is de tolvrije en vignetvrije alternatieve route voor reizen via Triëst naar Kroatië (kustweg Koper – Izola) afgesloten voor doorgaand verkeer. Dit betekent dat je onvermijdelijk de tolweg H6 moet nemen.

Alle informatie over vignetten en tol kun je vinden op de website van de Sloveense Vervoersautoriteit.

Spanje

Voor veel snelwegen in Spanje moet je tol betalen. De tolvakken zijn gemarkeerd met een “AP” (Autopistas). Betalen kan handmatig bij de tolstations (contant of met creditcard) of automatisch met de “VIA-T-Box”.

De tol is afhankelijk van de afgelegde afstand en de voertuigcategorie. De route Barcelona – Zaragoza kost bijvoorbeeld ongeveer tussen de 30 en 66 euro.

Een overzicht van alle tolroutes, inclusief de actuele prijzen om te downloaden, is beschikbaar op de website autopistas.es.

In de loop van 2019 werden sommige van de voorheen belastbare snelwegen gratis, en in 2021 kwamen er nog meer bij. Ze waren een bepaalde tijd in particuliere handen, maar de vergunningen lopen nu af. Daarom vallen ze terug in het publieke domein.

Nieuwe tolvrije routes in Spanje

  • AP-1 van Burgos naar Armiñón (Álava)
  • AP-4 van Sevilla naar Cádiz
  • AP-7 van Alicante naar Tarragona
  • AP-7 van Tarragona naar La Jonquera
  • AP-7 van Montmeló naar El Papiol
  • AP-2 van Zaragoza naar Lleida
  • C32 Barcelona – Lloret de Mar
  • C33 Barcelona – Montmeló
info icon
info
info icon

Vanaf 2024 moet een nieuw tolsysteem worden ingevoerd, dat ook zal gelden voor snelwegen die voorheen gratis konden worden gebruikt. Vanaf december 2023 is deze invoering echter voorlopig uitgesteld.

Bijzonderheid: Emissiearme zones in Barcelona en Madrid

Sinds december 2017 zijn er ook lage-emissiezones van kracht in de twee grote steden Madrid en Barcelona. Alle informatie over de huidige regelgeving vind je hier: Lage-emissiezones in Spanje – voorschriften en uitzonderingen

Tsjechië

Vignet voor voertuigen tot 3,5 ton

Voor het gebruik van snelwegen en autowegen in Tsjechië geldt een vignet voor voertuigen tot 3,5 ton. Motorfietsen zijn vrijgesteld van deze verplichting. De vignetten zijn verkrijgbaar bij grensstations, tankstations en postkantoren in het grensgebied.

De prijs van een vignet voor 10 dagen is 310 CZK (ongeveer 12 euro), voor een maand 440 CZK (ongeveer 17 euro) en voor een jaar 1500 CZK (ongeveer 56 euro).

Het vignet bestaat uit twee delen: Het grotere deel moet rechtsonder aan de binnenkant van de voorruit worden bevestigd, het kleinere deel moet worden bewaard. Beide onderdelen worden gecontroleerd door de politie en zijn alleen geldig als het kenteken van het voertuig erop staat.

In Tsjechië is het nog makkelijker met het e-vignet , dat je hier online kunt bestellen.
Tolwegen: Overzichtskaart

Tol voor voertuigen van meer dan 3,5 ton

Voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton geldt een op afstand gebaseerde tolheffing die elektronisch wordt afgerekend.

Eind 2019 werd een nieuw tolsysteem ingevoerd voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. De vorige “Premid-Box” is vervangen door een satelliettolsysteem. De kosten van het nieuwe toltoestel zijn 2500,- Kč borg (ongeveer 95,- euro). Het is verkrijgbaar tegen aanbetaling bij een van de betreffende snelwegen of grotere benzinestations . Klik hier voor de lijst met verkooppunten.

Er zijn twee betalingsmethoden mogelijk: betaling vooraf en betaling achteraf per factuur. De te betalen tol is afhankelijk van het aantal afgelegde kilometers en de voertuigcategorie, die is gebaseerd op het aantal assen en de emissieklasse.

Meer informatie over de Tsjechische tol vind je hier: mytocz.eu

Kalkoen

Op de Turkse snelwegen wordt tol geheven op basis van afstand en voor sommige bruggen en de Euraziatunnel wordt ook tol geheven. Er wordt betaald met een zogenaamd OGS-apparaat of een HGS-kaart. Het OGS-apparaat is verkrijgbaar tegen een aanbetaling en kan met elk gewenst bedrag worden opgewaardeerd. Als je door een tolstation rijdt, wordt het bedrag automatisch in rekening gebracht. De HGS-kaart kan ook worden opgewaardeerd met een willekeurig bedrag en worden uitgelezen bij de tolstations. Contante betaling is niet mogelijk!

De prijzen zijn afhankelijk van de route en het type voertuig. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie categorieën:

  • Categorie 1: Voertuigen met een hartafstand van minder dan 3,25 m
  • Categorie 2: Voertuigen met max. 2 assen en een hartafstand van meer dan 3,25 m
  • Categorie 3: Voertuigen met 3 assen

Afhankelijk van het type voertuig betaal je bijvoorbeeld tussen 7,25 en 13 lira (ongeveer 1,90 tot 3,40 euro) voor de route Edirne – Istanbul en tussen 15 en 26,50 lira (ongeveer 3,90 tot 6,80 euro) voor de route Istanbul – Ankara. Daarnaast wordt er nu tol geheven op onder andere de drie Bosporusbruggen richting Azië. Afhankelijk van de brug en de voertuigklasse betaal je tussen de 4,75 en 49 lira (ongeveer 1,30 tot 12,60 euro) voor de overtocht.

Meer informatie is te vinden op de overheidswebsite mfa.gov.tr – helaas is de Google-vertaling hier aan optimalisatie toe, wat het onderzoek een beetje vervelend maakt… 🙂

Hongarije

Hongarije heeft een e-vignetsysteem. Op veel snelwegen, autowegen en bepaalde stukken van hoofdwegen wordt tol geheven en deze mogen alleen worden gebruikt met een e-vignet bij . Het e-vignet kan online kopen en is indien nodig direct geldig.

Het vignet versturen en op de voorruit plakken is niet nodig dankzij de elektronische procedure. Afhankelijk van het type voertuig kost het vignet tussen 21 en 67 euro voor 10 dagen , tussen 33 en 95 euro voor een maand en tussen 216 en 825 euro voor een jaar .

Cyprus

Je kunt het wegennet van Cyprus gebruiken zonder tol te betalen.

Aanvullende informatie: Tol in Duitsland

De invoering van een autotol in Duitsland is voorlopig nog niet rijp voor besluitvorming na het beroep van Oostenrijk bij het Europees Hof van Justitie (EHJ) met steun van Nederland. In juni 2019 oordeelde het hof dat het heffen van tol in de vorm die de Duitse regering van plan is, niet verenigbaar is met de EU-wetgeving.

danger icon
attentie
danger icon

Nieuw vanaf juli 2024:

Vanaf juli 2024 geldt de tol voor vrachtwagens voor voertuigen van 3,5 ton of meer. Voertuigen die duidelijk herkenbaar zijn als camper zijn over het algemeen vrijgesteld van de tol. Hieronder vallen alle voertuigen die permanent en permanent zijn uitgerust met woonvoorzieningen – inclusief toilet, douche, bedden, kookgelegenheid en leefruimte. Zelfs vrachtwagens met een laadbak die later zijn omgebouwd tot camper vallen onder deze verordening zolang ze uitsluitend worden gebruikt voor het vervoer van passagiers en niet voor het vervoer van goederen.

Voor campers met een laadruimte of transportaanhangers geldt het volgende: het woongedeelte moet ten minste 50 procent van het bruikbare oppervlak uitmaken en het voertuig mag alleen voor privéritten worden gebruikt.

Sommige voertuigen op basis van vrachtwagen- of buschassis kunnen echter tegen problemen aanlopen. Deze voertuigen die geregistreerd staan als camper (M1 / SA) zijn niet zo gemakkelijk te herkennen als camper. Deze zouden dan door de tolstations als vrachtwagens geregistreerd kunnen worden. Het kan helpen om het voertuig opnieuw te registreren als “Andere camper M1 SA”. Toll Collect biedt ook de mogelijkheid om het voertuig vrijwillig te registreren.

Disclaimer

We hebben alle informatie over de respectievelijke landen zorgvuldig en naar eer en geweten onderzocht in officiële en andere betrouwbare bronnen. Maar als we ergens een fout hebben gemaakt of als je opmerkingen of vragen hebt over de tol- en vignetregels in Europa, dan horen we dat graag van je: [email protected].

Omdat er altijd wijzigingen zijn in de tarieven en betalingssystemen en de wisselkoersen soms onderhevig zijn aan sterke schommelingen, kunnen we geen aansprakelijkheid aanvaarden voor bovenstaande prijzen en gegevens. We vragen je om de landen die voor jou relevant zijn voor je vakantie nog een keer te controleren, zodat je aan het eind niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Zo, nu heb je het eindelijk gedaan en kun je beginnen met het plannen van je vakantie. We wensen je een veilige reis! 🙂

Foto omslag: (c) CamperStyle

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Nele Landero Flores

Träumte seit ihrer Kindheit von einem Leben auf Rädern. Tourt jetzt mit Mann und Hund ganzjährig im Wohnwagen durch Europa und verbringt die kalten Wintermonate in Mexiko. Expertin für Caravan, Camping-Ausstattung, Reise-(Geheim)Tipps, Dauerreisen und Arbeiten unterwegs. Lieblingsspots: Andalusien, Baskenland, Albanien & Mexiko.

Dir hat der Beitrag gefallen?

Dann teile ihn mit deinen Freunden!

App - Post Subscribe Form

Erhalte kostenlose Camping-Tipps und Infos per Mail!

Nach dem Absenden des Formulars bekommst du eine Mail mit einem Link, den du anklicken musst, um dich zum Newsletter anzumelden. Du bekommst dann 1-2 Mal im Monat E-Mails von uns zu Camping-Themen. Die Frequenz hängt von der Menge an News und Ratgebern im Monat ab. Du kannst deine Einwilligung jederzeit per E-Mail an [email protected] oder durch den sich in jeder Mail befindlichen Link widerrufen. Der Versand erfolgt gemäß unserer Datenschutzerklärung unter https://camperstyle.de/datenschutzerklarung/