Als ik de Bürstner Lineo T 690 G ophaal bij de Frans-Duitse camperfabrikant in Kehl, ben ik enthousiast over de ervaringen die me te wachten staan met de semi-geïntegreerde camper. Niet alleen omdat ik al een tijdje van plan was om hem te testen, maar ook omdat ik met de LMC Tourer Lift H 664 G al een camper van Ford heb kunnen testen en dus een goede vergelijkingsbasis heb.

Inhaltsverzeichnis
- Onderweg met de Bürstner Lineo T 690 G: reizen in weer en wind op een Ford-basis
- De Ford Transit overtuigt
- Chique zithoek – ook voor gasten
- Eenpersoonsbedden in het slaapgedeelte achter
- Badkamer en keuken in het middengedeelte
- Wat moet je weten over de prijs van de Bürstner Lineo T 690 G?
- Conclusie: De Bürstner Lineo T 690 G biedt stellen een thuis op wielen
- Technische gegevens Bürstner Lineo T 690 G
Onderweg met de Bürstner Lineo T 690 G: reizen in weer en wind op een Ford-basis
Kort nadat ik Kehl heb verlaten, ga ik in de richting van de Bodensee. De route voert me door het Zwarte Woud en de Schwäbische Alb. Dit is onbedoeld een uithoudingstest geworden, want ik fiets niet alleen over wegen met hellingen en stijgingen, maar raak ook verzeild in een hevige regenbui, die vaak ernstige overstromingen kan veroorzaken, vooral op de Zollernalb.
Toch blijf ik gespaard van puin en water en de Bürstner Lineo T 690 G kan de zware regen goed aan. Niet alleen blijft hij waterdicht, ook de ruitenwissers doen hun werk goed. Ik voel me veilig en hoef niet te stoppen. In dit verband moet ook worden vermeld dat Bürstner een waterdichtheidsgarantie van tien jaar biedt voor alle huidige modellen.

De Ford Transit overtuigt
De Ford Transit bewijst van meet af aan een basisvoertuig te zijn dat zeer goed harmonieert met de carrosserie van Bürstner. Dit geldt voor de hele carrosserie, die slechts 2,20 m breed is en in combinatie met de korte wielbasis van 3,75 m een wendbaar rijgedrag van het zeven meter lange halfintegrale voertuig mogelijk maakt. De Lineo T 690 G is ook relatief licht en beweegt als een auto, waardoor je vergeet dat je met meer dan drie ton onderweg bent. Dit prettige rijgedrag wordt ondersteund door het stuurwiel, dat je kunt bestellen met lederen bekleding en met bedieningselementen voor de boordelektronica en het display.
De hoogte en diepte van het stuurwiel kunnen traploos worden ingesteld, zodat je gemakkelijk kunt wisselen tussen bestuurders. Dit maakt het ook gemakkelijker om het zitgedeelte in te stellen. De twee draaibare stoelen in de bestuurderscabine zijn voorzien van armleuningen en de bekleding is hetzelfde als in de rest van het zitgedeelte, waardoor ze een harmonieus geheel vormen met het interieur. Daar vind je een klassieke indeling met een zitgroep in de bestuurderscabine, badkamer en keukenblok in het middengedeelte en eenpersoonsbedden achterin.

Chique zithoek – ook voor gasten
De zitgroep in de Bürstner Lineo T 690 G is voorzien van draaibare stoelen, zoals die door talloze andere campers worden aangeboden. Voor het decor heeft Bürstner het Brava-design gebruikt. De combinatie van crème en koperkleuren creëert een warme sfeer. De plaatsing van de opbouwdeur maakt een extra zitplaats op de passagiersstoel direct bij de ingang mogelijk, zodat er in totaal vijf zitplaatsen beschikbaar zijn voor bewoners en gasten. Deze is echter niet zo uitgerust dat er vijf mensen in kunnen reizen, want er zijn maar vier stoelen met driepuntsgordels. Desondanks is het gezellig.

De tafel is flexibel. Hij bestaat uit twee delen en de onderste helft kan naar buiten worden gedraaid. Afhankelijk van de zitopstelling kan de onderste helft flexibel worden geplaatst. Bovendien wordt de hele tafel in een rail aan de buitenwand gehaakt, wat ook wat manoeuvreerruimte biedt bij het plaatsen. En de tafel kan compact worden ingeklapt voor onderweg of als er ruimte nodig is. De zitgroep heeft een zeer vriendelijke uitstraling. Naast het meubeldesign is dit niet in de laatste plaats te danken aan de helderheid, die wordt versterkt door een panoramisch raam boven de bestuurderscabine.

In combinatie met de elektrische opstap is de opbouwdeur zowel conventioneel als voorzien van een speciale Bürstner-functie. Naast de klassieke afvalbak is er een extra raam dat zorgt voor meer licht in de Lineo T 690 G.

Maar dat is nog niet alles. Naast een klein rubberen net is er ook een dockingstation voor de Bürstner Home Light. De lampen kunnen aan verschillende aansluitingen worden gekoppeld of buitenshuis als zaklamp of tafellamp worden gebruikt. Bürstner heeft intensief gewerkt aan het onderwerp sfeer, licht en helderheid en dat heeft ook zijn weg gevonden in de semi-geïntegreerde Lineo.

Eenpersoonsbedden in het slaapgedeelte achter
De indeling van de Bürstner Lineo T 690 G is een klassieker geworden. Het comfort van eenpersoonsbedden in de lengterichting is al lang een basisvereiste voor camperreizigers boven de 40 jaar. Net als bij vele anderen kan er een extra matras in het midden worden gelegd. Er is echter geen volledig afgesloten slaapgedeelte tot aan het voeteneinde. Het slaapgedeelte is ook zo ontworpen dat er geen hoge kasten aan de zijkanten zijn, maar alleen aan de achterwand. Dit creëert ruimte voor ramen, zodat een lichte slaapkamer bijdraagt aan het comfort in de semi-geïntegreerde camper. De bedden zijn ook vrij hoog geïnstalleerd, waardoor er meer bergruimte in de garage ontstaat. Het nadeel van dit ontwerp is dat er weinig bewegingsruimte is voor het hoofd onder de hoge kasten aan de achterwand. Dus als je langer bent dan 1,85 meter, is het beter om te testen of de beperking van je bewegingsvrijheid hanteerbaar is.

Badkamer en keuken in het middengedeelte
In het middendeel van de Bürstner Lineo T 690 G staan het badkamer- en keukenblok tegenover elkaar. De energievoorziening – dit geldt ook voor de verwarming – is ook op de klassieke manier voorzien van twee gasflessen van 11 kg. Het keukenblok heeft twee gaskookplaten en een spoelbak. Er is nog ruimte voor en links als werkblad. Er is een rail aan de zijkant waarin een extra plank kan worden gehangen. Dit blijkt beter te zijn dan een scharnierende plank, omdat er dan ruimte overblijft aan de zijwand voor de lichtschakelaars en stopcontacten.

De badkamer is ontworpen als draaibare badkamer. In de “standaardpositie” is er een toilet en wastafel met sfeerverlichting. Boven de wastafel is een grote spiegel gemonteerd en boven het toilet is een bijna plafondhoge kast met veel opbergruimte voor persoonlijke hygiënespullen. De wastafel, spiegel en verlichting zijn gemonteerd op een wand die naar de zijkant kan worden gedraaid boven het toilet om te douchen. Zo ontstaat de douche en wordt tegelijkertijd de rest van de badkamer beschermd tegen opspattend water.

Wat moet je weten over de prijs van de Bürstner Lineo T 690 G?
Een semi-geïntegreerde camper van deze klasse en grootte kost meestal minstens 80.000 euro. De verzadigde markt stagneert momenteel echter, wat in combinatie met inflatie en recessie een kortingsslag heeft veroorzaakt. Dealers zitten al sinds 2024 vol en de verkoop stagneert. Fabrikanten en winkeliers proberen de verkoop te stimuleren met speciale promoties. Een snelle zoekopdracht naar de Bürstner Lineo T 690 G onthulde dat deze al verkrijgbaar is vanaf 62.800 euro (vanaf augustus 2024). Het is dus de moeite waard om hem nader te bekijken, te onderhandelen of zelfs te profiteren van de beurskortingen op de Caravan Salon in Düsseldorf.
Conclusie: De Bürstner Lineo T 690 G biedt stellen een thuis op wielen
De Bürstner Lineo T 690 G is gemaakt voor reizende stellen die het comfort van eenpersoonsbedden met volledige uitrusting niet willen missen en toch de zevenmeterlimiet niet willen overschrijden. Er is ook veel opbergruimte voor alle gemakken van thuis en er is ook ruimte voor fietsen als je het zonder fietsenrek achterin wilt doen. De Ford Transit heeft zich ook bewezen als basisvoertuig.

Technische gegevens Bürstner Lineo T 690 G
- Totale lengte 699 cm
- Totale breedte 220 cm
- Stahoogte binnen max. 198 cm
- Totale hoogte 285 cm
- Wielbasis 375 cm
- 4 toegestane zitplaatsen (incl. bestuurder)
- Massa in rijklare toestand 2863 (2720 tot 3006) kg
- Door fabrikant opgegeven massa voor optionele extra’s 291 kg
- Technisch toegestaan totaalgewicht 3500 kg
- Vloer-, wand- en dakdikte 49 / 30 / 30 mm
- Maximaal drie slaapplaatsen:
- Beddenmidden 198 x 102-70 cm
- Eenpersoonsbedden achter 199 x 75-53 / 200 x 75 cm
- Motor: 130/155 pk met handgeschakelde of (semi-)automatische transmissie
- Gemiddeld verbruik: 9,4 liter diesel
- Prijs vanaf € 62.800,00
We hebben alle informatie over het onderwerp camperfinanciering verzameld in dit artikel.
Foto omslag: © Stefan Blanz