Als je met je camper of caravan naar het buitenland wilt, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden, vooral buiten de EU. We hebben opnieuw de experts van onze partner RMV geraadpleegd en de belangrijkste informatie voor je verzameld. First things first: informeer altijd tijdig voor vertrek bij je verzekeringsmaatschappij naar de geldende voorwaarden en sluit zo nodig aanvullende verzekeringen af voor bepaalde landen.
Inhaltsverzeichnis
- In welke landen geldt een caravan- en camperverzekering?
- Wat is de groene kaart?
- Heb ik een geldige Duitse APK nodig om in het buitenland verzekerd te zijn?
- Wat is er precies verzekerd in het buitenland?
- Speciale voorzieningen in het buitenland bij een ongeval met een buitenlands voertuig
- Zijn er nog vragen?
In welke landen geldt een caravan- en camperverzekering?
Of het nu gaat om wettelijke aansprakelijkheid of om een uitgebreide dekking, een camper- en caravanverzekering is over het algemeen beperkt tot het geografische Europa en vaak (maar niet altijd) tot sommige landen aan de Middellandse Zee, zoals Tunesië en Marokko. Voor andere landen moet je een grenspolis afsluiten wanneer je het land binnenkomt, maar deze dekt je alleen in dat land. aansprakelijkheidverzekerd in dat land!

Tip

Over een uitbreiding van de uitgebreide verzekering Je verzekeraar kan je op verzoek een aparte verzekeringsbevestiging geven, die afhankelijk van de aanbieder ook kan worden uitgebreid met het Aziatische deel van Rusland en Turkije. In dit geval is het belangrijk om de Internationale Verzekeringskaart (“Groene Kaart”) te laten verlengen voordat je op reis gaat, indien mogelijk door de verzekeraar.
Hoeveel kost een uitgebreide uitgebreide verzekering?
Er is geen algemeen antwoord op deze vraag. Sommige verzekeraars bieden zo’n verlenging helemaal niet aan, sommige voor een bepaalde periode en bepaalde landen, in sommige gevallen zonder extra kosten, in andere tegen extra kosten. Dit kan sterk variëren – afhankelijk van de verzekeraar, maar ook voor dezelfde verzekeraar afhankelijk van de periode en het land. Voor zover wij weten kan een uitbreiding van de omniumverzekering alleen worden aangevraagd voor landen waarvoor de verzekeraar ook de wettelijke aansprakelijkheid uitbreidt. Helaas zijn “exotische” bestemmingen uitgesloten. Nogmaals, het helpt: Informeer, informeer, informeer.
Wat is de groene kaart?
De Internationale Verzekeringskaart (afgekort IVK), ook bekend als de “groene kaart” vanwege de vroegere kleur, is een internationaal (grotendeels Europees) systeem voor het regelen van verzekeringsdekking. buiten zijn thuisland. Sinds juli 2020 is hij niet langer groen, maar wit – maar de naam is behouden.
Je kunt deze kaart in het buitenland gebruiken om te bewijzen dat je voertuig in dat land gedekt is door een motorrijtuigenverzekering.aansprakelijkheidverzekering bestaat. De landen waar de aansprakelijkheidsverzekering van toepassing is, staan op de kaart vermeld met de afkorting van het land.
Waar en in welke mate is de groene kaart geldig?
Of en in welke landen je aanvullend bent verzekerd met een gedeeltelijk of volledig omniumverzekering is puur een zaak tussen de verzekeraar en de verzekeringnemer en heeft niets te maken met de Groene Kaart. Je moet de voorwaarden dus goed lezen voordat je op reis gaat of bij twijfel navraag doen bij de verzekeraar. In de meeste gevallen is de geldigheid echter ook beperkt tot Europa.

attentie

Zorg ervoor dat je de “groene kaart” tijdig aanvraagt bij je verzekeraar – bij voorkeur niet op één dag of op dezelfde dag als je geplande reis naar het buitenland. Hoewel de groene kaart nu ook in gedrukte vorm geldig is en niet meer in het origineel hoeft te zitten (zoals vroeger), moet je toch rekening houden met een buffer.
Hier is een voorbeeld van de “groene kaart”:

Landencodes die niet “ge-X-t” zijn, worden automatisch opgenomen in de verzekering. In principe zijn de ge-X-ten ook opgenomen in het groene kaartsysteem, maar niet vanaf het begin. Andere landen, zoals China, zijn nauwelijks verzekerd.

Tip

Het is ook mogelijk dat de verzekeraar dekking verleent voor de periode van de reis en een aparte groene kaart afgeeft voor landen die niet zijn opgenomen (vaak: Marokko, Tunesië, Turkije, Rusland) – soms tegen een toeslag. Het kan dus de moeite waard zijn om dit tijdig voor de reis bij de verzekeraar na te vragen.

attentie

IIn sommige landen moet je de kaart laten zien en mag je het land niet in zonder. In het Schengengebied wordt hier nauwelijks meer op toegezien, maar het kan nog steeds verplicht zijn om de groene kaart bij je te hebben. Voor de zekerheid moet je hem altijd bij je hebben, want de regels zijn niet overal gestandaardiseerd en er is veel speelruimte in de manier waarop ermee wordt omgegaan.
Je moet de kaart altijd bij je hebben, vooral als je alleen naar een deel van Europa reist (Rusland, Turkije), indien mogelijk met een verlenging – want zelfs als je alleen naar het Europese deel wilt reizen, kunnen de ambtenaren aan de grens erop staan dat je een grenspolis afsluit om het land binnen te komen.
Hoe lang is de groene kaart geldig?
De standaardkaart is meestal 5 jaar geldig en moet daarna worden vernieuwd. Informeer de verzekeraar gewoon kort en informeel, het is niet erg!
Voor nieuwe registraties wordt de groene kaart ook automatisch verzonden wanneer de polis wordt uitgegeven. Dit kan een paar dagen duren. Als je de groene kaart sneller nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je meteen wilt wegrijden na het registreren van je voertuig, vraag het dan gewoon aan de verzekeraar. De groene kaart kan vaak van tevoren worden afgegeven en neemt slechts de tijd in beslag die nodig is om hem per post te versturen. De originele groene kaart moet beschikbaar zijn. Het is niet geldig in digitale vorm.
Hoeveel kost de afgifte van de Groene Kaart?
Niets. De Internationale Verzekeringskaart wordt gratis uitgegeven en naar je opgestuurd. De enige uitzondering is als je tegen betaling een verlenging aanvraagt.
Opmerking over Marokko
Marokko wordt een steeds populairdere bestemming voor camperreizen. Ook daar heb je zeker een verzekering nodig.

attentie

In Marokko Er worden regelmatig wegcontroles uitgevoerd! Of je verzekerd bent met de “groene verzekeringskaart” hangt af van de betreffende verzekeringsmaatschappij.
Bij onze eigen verzekeraar (RMV) kan de verzekeringsdekking bijvoorbeeld gratis worden uitgebreid met Marokko en de betreffende reisperiode. Je kunt het beste van tevoren uitzoeken hoe je verzekeraar hiermee omgaat.
Ervaren reizigers naar Marokko hebben ons verteld dat ze een aansprakelijkheidsverzekering voor hun verblijf hebben afgesloten toen ze het land binnenkwamen. We hebben echter nog geen rapporten ontvangen over hoe het is afgelopen in het geval van een schadeclaim. We raden je daarom aan om de verzekeringskwestie ruim voordat je op reis gaat uit te zoeken.
Heb ik een geldige Duitse APK nodig om in het buitenland verzekerd te zijn?
Mensen die lange reizen plannen of permanent in een camper reizen, vragen zich vaak af of ze nog wel verzekerd zijn, zelfs zonder geldige hoofdkeuring (“TÜV”).
Dieter Scheffler, Managing Director bij RMV, legt uit: “In dit geval bevind je je in een grijs gebied. De verzekeraar controleert in eerste instantie niet of het voertuig een geldige APK heeft. Als de verzekeringnemer schade veroorzaakt, moet de aansprakelijkheidsverzekering uitkeren. Maar als achteraf wordt ontdekt dat het voertuig geen APK had, kan de verzekeringsmaatschappij onder bepaalde omstandigheden geld terugvorderen van de verzekeringnemer. Naast problemen met de verzekeringsmaatschappij kan er natuurlijk ook een boete volgen voor het rijden zonder APK of, in het ergste geval, zelfs strafrechtelijke vervolging.”
Wat is er precies verzekerd in het buitenland?
In principe net als in Duitsland, zolang “buitenland” verwijst naar andere Europese landen. Net als een WA-verzekering is een geheel of gedeeltelijk uitgebreide verzekering geldig in heel Europa. Een gedeeltelijke casco-verzekering dekt de kosten van reparaties veroorzaakt door brand, diefstal, storm, hagel, overstroming, glasbreuk, wilde dieren of marterbeten.
Een volledige omniumverzekering is altijd inclusief een gedeeltelijk omniumverzekering, en dit geldt ook voor een camperverzekering. Een volledige omniumverzekering dekt niet alleen de hierboven genoemde schade, maar ook schade aan je eigen caravan, zelfs als het ongeluk je eigen schuld was.
Speciale voorzieningen in het buitenland bij een ongeval met een buitenlands voertuig
Een ongeluk in het buitenland is nog onaangenamer, omdat je meestal niet bekend bent met de lokale wetten en bijzonderheden en de taal vaak niet of niet vloeiend spreekt. Het is daarom uiterst belangrijk om de procedures en knelpunten te kennen:
Dekking buitenlandse claims
Als je gewond raakt door een buitenlands voertuig, zou de aansprakelijkheid van de persoon die verantwoordelijk is voor het ongeval moeten betalen. Dit kan echter voor complicaties zorgen. RMV-directeur Dieter Scheffler kan dit vanuit zijn professionele ervaring bevestigen: “We realiseren ons vaak hoe ingewikkeld schikkingen met buitenlandse verzekeringsmaatschappijen kunnen zijn. Naast de taalbarrière zijn er vaak andere regels of is de persoon die verantwoordelijk is voor het ongeluk in eerste instantie niet verzekerd. In deze gevallen ben je gedekt door de buitenlanddekking, die bijvoorbeeld deel uitmaakt van onze speciale camperdekking. Andere aanbieders kunnen hier anders mee omgaan. Sommige hebben geen dekking voor buitenlandse claims of bieden het aan als onderdeel van andere verzekeringsvoordelen dan de dekkingsbrief. Je moet je hier goed over informeren.”
De dekking voor buitenlandse claims maakt een ongecompliceerde afhandeling mogelijk via de ’thuis’-verzekeringsmaatschappij en in overeenstemming met de Duitse wetgeving.
Wat moet ik doen bij een ongeval in het buitenland?
De politie in Bulgarije, Kroatië, Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije moet kleine schade ook officieel registreren, zodat de buitenlandse verzekeringsmaatschappij de claim later kan afhandelen. Vraag indien mogelijk om een kopie van het politierapport.
In andere Europese landen komt de politie vaak niet eens opdagen bij kleine schades, maar ook hier geldt: better safe than sorry. Het kan nooit kwaad om de politie in te lichten, vooral als je niet zeker weet hoe ongelukken ter plaatse worden afgehandeld.
Als de politie het ongeval niet registreert, moet je de naam, het adres, het kenteken, de aansprakelijkheidsverzekering en, indien mogelijk, het verzekeringsnummer van de tegenpartij noteren. In Italië en Frankrijk zijn de laatste twee gegevens te vinden op een sticker op de voorruit van de auto – kijk er even naar in geval van communicatieproblemen of ter controle!
Als je de verzekeringsmaatschappij en/of het verzekeringsnummer van de andere bij het ongeval betrokken partij niet kent, kun je het centrale callcenter voor autoverzekeraars bellen. Dit is vanuit het buitenland bereikbaar door te bellen naar +49 40 300 330 300 . Het enige wat je hoeft te doen is het kenteken van de andere partij, de datum van het ongeval en het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden in te voeren, en je kunt de relevante verzekeringsinformatie opvragen. De hotline is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur. Dit geldt natuurlijk ook voor ongevallen binnen Duitsland. In dat geval kun je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar iemand bereiken op 0800 250 260 0.
Europees ongevallenrapport helpt
Ook al is het niet absoluut noodzakelijk, je neemt altijd het zekere voor het onzekere als je van tevoren een paar formulieren van het Europese ongevallenrapport inpakt, waarin alle belangrijke informatie kan worden genoteerd. Dit is beschikbaar in alle talen en kan worden gedownload van internet in het Duits en in de taal van het land waar je naartoe reist. Zo kunnen beide partijen alle belangrijke informatie in hun moedertaal op een gestandaardiseerd formulier invullen.
Je kunt dit formulier dan het beste doorgeven aan je verzekeringsmaatschappij. Hoewel dit niet verplicht is, vooral in het geval van kleine schade, dient het als extra zekerheid.
Wat moet ik doen als ik in het buitenland een ongeluk heb veroorzaakt?
Als de zaak heel duidelijk is, heeft de tegenpartij van het ongeluk je persoonlijke gegevens, kenteken, verzekeringsmaatschappij en polisnummer nodig.
Als de zaak niet helemaal duidelijk is, raden de experts je aan om eerst terughoudend te handelen. Je moet ter plekke geen schuld bekennen, maar het ongeluk eerst objectief laten vastleggen of zelf opnemen.
Hoe dan ook, je moet niets ondertekenen wat je niet volledig begrijpt. Als je zoveel mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk documenteert, kan al het andere achteraf worden opgehelderd.

Info

Checklist om gratis te downloaden:
Ongeluk met camper, caravan of auto – checklist om te downloaden
Zijn er nog vragen?
Heb je vragen over algemene verzekeringsonderwerpen of inhoud van ons artikel? Stuur ons dan een bericht naar [email protected]. We sturen je e-mail door naar onze experts bij RMV, die dan direct contact met je opnemen om je vragen te beantwoorden.
Foto omslag: (c) razvanphoto / Depositphotos.com