De werkzaamheden aan de A13 (Brenner-snelweg) gaan door in 2025 en zullen aanzienlijke verkeershinder veroorzaken. Vanwege de uitgebreide, meerjarige renovatie van de Luegbrug in Tirol zal het verkeer vanaf 1 januari in beide richtingen voornamelijk uit één rijstrook bestaan. Hoewel er op dagen met veel verkeer een tweede rijstrook zal worden geopend, zal er rond de brug nog steeds een enorme flessenhals zijn, die je tijdens je vakantiereizen beter kunt vermijden.
Mogelijke alternatieve routes
De ADAC wijst erop dat bepaalde alternatieve routes tijdens de bouwperiode kunnen worden afgesloten om de verkeersopstoppingen voor de omliggende dorpen tot een minimum te beperken. Hiervoor zal ASFINAG verschillende barrièresystemen installeren en indien nodig in werking stellen.
In het algemeen kunnen de volgende routes worden overwogen voor een bypass:
- Brennerstraße: Slechts beperkt aan te raden, omdat ook hier zware stremmingen te verwachten zijn. De oude Brennerstraße is ook afgesloten voor vrachtwagens.
- Gotthardtunnel / -pas: Afhankelijk van je bestemming in Italië kan de route via de Zwitserse Gotthardtunnel of de gelijknamige pas een optie zijn. Houd er wel rekening mee dat voertuigen (inclusief campers) met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton in Zwitserland zwaarder belast worden.
- San Bernardino Tunnel / Pass: De alternatieve route via de San Bernardino Tunnel / Pass voert ook door Zwitserland. De pas is echter niet geschikt voor auto-aanhangwagencombinaties en is alleen toegestaan voor een maximale voertuigbreedte van 2,30 meter. Voor de tunnel gelden in dit opzicht geen beperkingen.
- Tauernautobahn: Op de Tauernautobahn tussen Golling en Werfen vinden naar verwachting tot medio 2025 meerdere tunnelrenovaties tegelijkertijd plaats. Er zijn verkeersbelemmeringen te verwachten als gevolg van de route met één rijstrook – de ADAC gaat uit van ongeveer 30 minuten bij normale verkeersbelasting tot meerdere uren in de spits.
- Reschenpas: Wie naar Merano, Bolzano of het Gardameer reist, kan de Reschenpas als alternatief kiezen. Maar ook hier zijn er de komende twee jaar herhaaldelijk afsluitingen vanwege bouwwerkzaamheden. Caravans en aanhangers met een lengte van minder dan 6,5 meter mogen alleen over de pas rijden. Voor het stuk op Zwitsers grondgebied moet de eerder genoemde belasting voor vrachtwagens worden betaald.
- Felbertauern Road: De Felbertauern Road is een goed alternatief voor reizen naar het oosten van Italië.
Niet aanbevolen voor campers en caravans: Timmelsjoch en Staller Sattel
De Timmelsjoch en Staller Sattel passen zijn niet echt geschikt als alternatieve routes voor kampeervoertuigen, omdat sommige passen maar op één rijstrook berijdbaar zijn en ook in de winter gesloten zijn. Er zijn ook beperkingen voor campers en caravans.
over het Timmelsjoch mogen rijden:
- Campers tot max. 8 ton totaalgewicht, max. 2,55 m breedte en max. 4 m hoogte
- Caravans tot 4,5 meter lang, waarbij de totale lengte van het trekkende voertuig en de aanhanger niet meer dan 10 meter mag zijn.
Bij het Staller Sattel zijn toegestaan:
- Voertuigen tot max. 3,5 ton totaalgewicht, max. 10 m lengte en max. 3 m hoogte
- Grotere voertuigen alleen met speciale toestemming
- Voertuigen met aanhangers zijn niet toegestaan
Bronnen:
- https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/bauprojekte/a-13-brenner-autobahn-luegbrucke/
- https://www.br.de/nachrichten/bayern/verkehr-brenner-autobahn-abfahrverbot-blockabfertigung-geplant
- https://www.adac.de/news/reise-brenner-baustelle/
- https://www.adac.de/news/san-bernardino-tunnel-nachtsperren/
- https://www.adac.de/news/tauernautobahn-stau-tunnelsanierung/
- https://www.timmelsjoch.com/de/timmelsjoch-tarife/
- https://www.adac.de/news/reise-reschenpass-sperre/
- https://www.osttirol.com/news/passuebergang-staller-sattel/
Titelbild: © borescul / depositphotos.com