De geplande verhoging van de gewichtslimiet voor rijbewijscategorie B naar 4,25 ton kan leiden tot belangrijke veranderingen voor camperliefhebbers. Deze verandering, die is voorgesteld door de European Caravanning Federation (ECF) samen met de Duitse branchevereniging voor de caravanindustrie (CIVD), is bedoeld om camperaars meer flexibiliteit te bieden.
Het voorstel bevindt zich momenteel in het besluitvormingsproces in de Europese Unie. Ondanks de eerste successen kan het echter nog jaren duren voordat de nieuwe verordening van kracht wordt.
Inhaltsverzeichnis
Achtergrond en motivatie
Sinds de invoering van het B-rijbewijs in 1999 worden camperbestuurders geconfronteerd met een soort “tweedeling”, zoals het artikel in SP-X het noemt. Houders van een ouder klasse 3-rijbewijs mogen nog steeds voertuigen tot 7,5 ton besturen, terwijl degenen met een B-rijbewijs beperkt zijn tot 3,5 ton.
Deze beperking wordt steeds onpraktischer omdat moderne campers zwaarder zijn geworden door extra uitrusting zoals uitlaatgaszuiveringssystemen en verbeterde veiligheidsvoorzieningen.
In 2003 benaderde de European Caravanning Federation (ECF), met steun van de Duitse vereniging CIVD, de Europese Unie om een verhoging van de gewichtslimiet van 3,5 naar 4,25 ton voor houders van een rijbewijs B te bewerkstelligen.
Het ECF voorstel van 18 mei 2022 kun je hier vinden: Voorstel tot uitbreiding van het B-rijbewijs voor Kampeerauto’s tot 4,25 ton.
Vooruitgang en uitdagingen in de EU
Na zware onderhandelingen en twee decennia van inspanningen hebben alle drie de besluitvormingsorganen van de EU – Commissie, Raad en Parlement – nu een fundamenteel positieve reactie gegeven op de geplande 4e rijbewijsrichtlijn.
Aan deze goedkeuring is wel de voorwaarde verbonden dat het gaat om campers met alternatieve aandrijfsystemen. De CIVD is voorstander van uitbreiding van de regeling naar alle campers, omdat de extra veiligheidsvoorzieningen het gemakkelijker maken om met zwaardere voertuigen om te gaan.
Klik hier voor het CIVD artikel: Rijbewijs triloog | CIVD.
Verschillende benaderingen van implementatie
Binnen de EU lopen de meningen over de implementatie van deze verordening uiteen. De Raad van de EU is voorstander van een verplichte opleiding of een examen voor houders van een rijbewijs B, vergelijkbaar met het rijbewijs B96 voor koetsiers.
Het EU-parlement heeft daarentegen gekozen voor eenvoudigere eisen en zou de hogere gewichtslimiet toestaan voor alle campers die minstens twee jaar in het bezit zijn van een B-rijbewijs.
Toekomstige stappen en tijdschema
Het is nu cruciaal dat de Europese Commissie, de Raad van Ministers en het Europees Parlement het de komende jaren eens worden over een gestandaardiseerde regeling. Dit proces kan echter nog wel even duren vanwege bredere kwesties zoals het digitale rijbewijs en mogelijke gezondheidscontroles voor oudere bestuurders.
Zoals Jost Krüger, secretaris-generaal van de ECF en hoofd technologie bij de CIVD, het persbureau SP-X vertelde, zal het zeker enige tijd duren voordat de drie organen overeenstemming bereiken en de nieuwe verordening in de lidstaten in de nationale wetgeving wordt opgenomen. Krüger verwacht niet dat dit voor 2028 het geval zal zijn.
Conclusie
Voor camperliefhebbers zou de verhoging van de gewichtslimiet een welkome ontwikkeling zijn, maar er moeten nog wel aanzienlijke politieke hindernissen worden genomen. Totdat het definitieve besluit is genomen, is het nog maar de vraag hoe de verschillende belangen binnen de EU kunnen worden geharmoniseerd.
Kampeerders zullen waarschijnlijk geduld moeten blijven oefenen voordat ze kunnen profiteren van eenvoudigere wetgeving.
Dit is misschien ook interessant voor jou:
- Rijbewijs voor de camper
- Rijbewijs voor caravans en aanhangers
- BE rijbewijs – de flexibele rijbewijscategorie voor caravans en grotere commerciële aanhangers
- Aanhangwagenrijbewijs – echt nodig voor caravancombinaties?
- Camperrijbewijs voor mensen met een handicap – kan dat?
- Fahrerlaubnis: Was ist eigentlich der “Führerschein” B96? (Mit Video)
- Je rijbewijs omwisselen in Duitsland: alle belangrijke deadlines en informatie
Coverfoto (montage): Camper: ©erix2005 – depositphotos.com Rijbewijs: © Justyna Glatzer