Kampeervakanties in Kroatië zijn momenteel een onstuitbare trend! Geen wonder, want het land biedt afwisselende landschappen, levendige metropolen en een van de zonnigste kusten van Europa. Op weg naar en door Kroatië krijgen kampeerders echter te maken met tolheffingen. In dit artikel hebben we alle informatie en regels over “Tol voor caravans en campers in Kroatië” verzameld – voor een ontspannen reis en een heerlijke vakantie onder de Kroatische zon aan de turkooisblauwe zee!
Inhaltsverzeichnis
- Kort overzicht
- Op welke wegen is tol verplicht in Kroatië?
- Voor welke voertuigen moet tol worden betaald?
- Welke soorten tol en vignetten zijn er?
- Hoe wordt de tol in Kroatië berekend?
- Hoeveel kost de tol in Kroatië? – Prijzen voor het jaar 2025
- Wat zijn de straffen en boetes voor het niet betalen van de tol?
Kort overzicht
- Tol voor kampeervoertuigen: ja
- Vignet(ten): nee
- Tolhuisje(s): ja
- Digitale tol en vignet: nee, gepland vanaf 2026
- Speciale kenmerken: geen
Op welke wegen is tol verplicht in Kroatië?
Het Kroatische snelwegennet bestaat uit bijna 1.300 kilometer wegen – en is tolplichtig. De tol wordt berekend op basis van de afgelegde afstand. Er wordt speciale tol geheven voor de Ucka-tunnel op de A8 (Rovinj – Rijeka). Als je voor het eerst naar Kroatië reist, bekijk dan voordat je vertrekt de belangrijkste verkeersregels in Kroatië. We hebben alle belangrijke informatie over“Kamperen met honden in Kroatië” voor je verzameld in dit artikel.
Zijn weggedeelten vrijgesteld van tol?
Alle wegen behalve snelwegen zijn tolvrij en je hoeft geen tol te betalen op de Krk-brug, die het eiland Krk met het vasteland verbindt, op de Mirna-brug tussen de knooppunten Nova Vas en Višnjan van de snelweg A9 in Istrië of op de Pelješac-brug van het schiereiland Pelješac naar het vasteland.
Voor welke voertuigen moet tol worden betaald?
Tol wordt geheven voor alle motorvoertuigen – van auto’s en campers tot vrachtwagens. Ze zijn ingedeeld in vijf klassen, met als belangrijkste factoren de hoogte van het voertuig, het brutogewicht en het aantal assen. Sommige voertuigcategorieën worden ook in Romeinse cijfers geschreven, d.w.z. Klasse 1 = Categorie I, Klasse 2 = Categorie II en de volgende. Bovenbouwen zoals daktenten of dakkoffers worden niet meegenomen in de berekening van de totale hoogte van de auto.
Mautklasse | Fahrzeuge |
Klasse 1A | Motorräder (mit Beiwagen) Trikes, Quads |
Klasse 1 | Kfz mit 2 Achsen bis 3,5 t zGG und < 1,90 m Höhe kein Anhänger |
Klasse 2 | Kfz mit 2 Achsen bis 3,5 t zGG und > 1,90 m Höhe Kfz mit 2 Achsen bis 3,5 t zGG und < 1,90 m Gesamthöhe mit Anhänger |
Klasse 3 | Kfz bis 3 Achsen > 3,5 t zGG Kfz mit 2 Achsen > 3,5 t zGG mit einem 1-achsigen Anhänger Kfz mit 2 Achsen bis 3,5 t zGG und > 1,90 m Gesamthöhe mit Anhänger |
Klasse 4 | Kfz ab 4 Achsen > 3,5 t zGG Kfz mit 2 Achsen > 3,5 t zGG mit mehrachsigem Anhänger |
Personen in voertuigen met een geverifieerde lichamelijke handicap van ten minste 80 procent van de onderste ledematen, Kroatische veteranen met een geverifieerde lichamelijke handicap van 100 procent en mensen met een visuele beperking van 100 procent zijn vrijgesteld van tol voor de snelweg.
Welke soorten tol en vignetten zijn er?
De tol in Kroatië moet afhankelijk van de route worden betaald op de betreffende snelwegtrajecten. Naast de routetol is er een speciale tol voor de Ucka-tunnel. Er is momenteel geen snelwegvignet voor Kroatië – er is echter een nieuw tolsysteem gepland voor 2026, dat ook een e-vignet zal bevatten.
Hoe wordt de tol in Kroatië betaald?
De snelwegen in Kroatië worden onderhouden door verschillende exploitanten, waaronder de snelwegenbedrijven Hrvatske Autoceste (HRC), Bina-Istra en AZM. Je zult deze namen zeker tegenkomen op je reis door het land. De kosten betaal je direct bij het tolstation en zijn gebaseerd op de afgelegde afstand en de tolklasse van je voertuig. Contant geld, betaalpassen en internationaal geldige creditcards worden meestal geaccepteerd voor betaling. Een andere optie is het installeren van een tolkastje, waarmee de tol voor de snelweg automatisch wordt betaald, zodat je niet alleen handig kunt afrekenen, maar ook geen lange wachttijden hebt, vooral in het hoogseizoen – want kilometerslange files zijn in de zomer heel gewoon.
Welke tolkastje is mogelijk voor Kroatië?
Kroatië biedt het Electronic Toll Collect-systeem (ETC) voor alle voertuigklassen: Je moet de transponder (ook wel ENC genoemd in het Kroatisch) kopen en eenmalig 15 euro betalen. Deze is vervolgens onbeperkt geldig en de betaling gaat via een prepaidtegoed dat je regelmatig kunt opwaarderen. Je krijgt zelfs korting als je een starttegoed hebt. Het ETC-kastje is verkrijgbaar bij snelwegmaatschappijen, bij sommige verkooppunten bij tolstations of online via de website. De transponder kan ook worden geactiveerd voor Bosnië en Herzegovina.

attentie

Controleer voor je reis de geldigheid in Istrië – deze kan beperkt zijn.
Gepland voor 2026: elektronisch tolsysteem met e-vignet
De lanceerdatum was oorspronkelijk gepland voor een jaar eerder – nu is het doel voor het elektronische tolsysteem 2026, wanneer er zowel een e-vignet als een tolkastje zal zijn – misschien meerdere opties, maar dat is nog niet bekend. Een tolkastje wordt verplicht voor de facturering van tol voor vrachtwagens.
Hoe wordt de tol in Kroatië berekend?
Campers < 3,5 ton
Campers onder de 3,5 ton worden over het algemeen ingedeeld in voertuigklasse 2, lage bestelwagens of bussen worden ook ingedeeld in klasse 1.
Campers > 3,5 ton
Deze zijn ingedeeld in tolklasse 3, zeer grote lijners of met aanhangwagens ook in klasse 4.
Caravan combinaties
Afhankelijk van de grootte en het gewicht van het trekkende voertuig en de caravan wordt de combinatie ingedeeld in klasse 2, 3 of 4 voor de berekening van de snelwegtol.
Auto
Deze voertuigcategorie maakt klassiek deel uit van de autotol in tolklasse 1 of 2.
Hoeveel kost de tol in Kroatië? – Prijzen voor het jaar 2025
In een notendop: de tol in Kroatië gaat omhoog! Grofweg kun je verwachten dat je bijna 10 procent meer gaat betalen dan in 2024, omdat er in het verleden een soort zomertoeslag was in Kroatië, waarbij de toltarieven in het hoogseizoen hoger waren. Volgens de huidige informatie is deze toeslag afgeschaft, maar zal de tol over het geheel genomen duurder zijn.
Voor de route van bijna 650 kilometer van Zagreb in het noorden naar Dubrovnik in het zuiden van het land betaal je in een camper of kampeerbus ongeveer 70 tot 90 euro, afhankelijk van het totale gewicht en het aantal assen. Voor de route van Bregana (Sloveense grens) naar het oosten naar Lipovac aan de Servische grens betaal je ongeveer 30 tot 40 euro voor iets minder dan 300 kilometer. Omdat de reis naar Kroatië vanuit Duitsland door andere landen voert – meestal Oostenrijk, Slovenië of zelfs Tsjechië of Italië – moet je ook rekening houden met deze tolkosten voor je hele reis.
Wat zijn de straffen en boetes voor het niet betalen van de tol?
Omdat het hele tolsysteem in Kroatië gesloten is, d.w.z. je kunt de snelwegen niet op- of afrijden zonder een kaartje te moeten halen bij een slagboom, is het relatief fraudebestendig en dus minder controle-intensief voor de tolheffende instanties en de Kroatische politie.
Zin in inspiratie? Kijk dan eens naar de 5 populairste campings in Kroatië.
Foto omslag: dbajurin / Depositphotos.com