De verplichting om gas te testen voor vrijetijdsvoertuigen is sinds begin 2020 opgeschort en zou onder nieuwe omstandigheden op 1 januari 2023 weer van kracht worden. De reden die het Bundesministerium für Verkehr (BVMI) destijds voor de opschorting opgaf, was dat er een gebrek was aan geijkte meetinstrumenten voor een officiële test, waardoor een nauwkeurig meetresultaat niet kon worden gegarandeerd. Het BMVI heeft de verplichte gastest voor campers om door de hoofdkeuring (in de volksmond ook wel “TÜV” genoemd) te komen nu per 1 april 2022 helemaal afgeschaft. In onze podcast met Andreas Irmer, eigenaar van autarker.de en gasexpert, spraken we over de huidige regelgeving en de mogelijke effecten. Een samenvatting van alle veranderingen voor 2022 vind je in de tekst hieronder.
Inhaltsverzeichnis
Hoe was de verplichting om gas te testen vroeger geregeld?
Elk vrijetijdsvoertuig, of het nu een camper, caravan of camper is, dat een LPG-systeem aan boord heeft, heeft tot nu toe de fabriek van de fabrikant verlaten met een inspectieboek en een inspectiesticker. Hiermee werd gedocumenteerd dat het gassysteem lekvrij was en technisch perfect werkte. De brandstof uit de gasfles of -tank voorziet immers belangrijke apparaten in het interieur van brandstof, zoals het fornuis en de oven, de koelkast, de verwarming en de warmwaterboiler. Om ervoor te zorgen dat de gasinstallatie tijdens het gebruik blijft functioneren en geen gevaar oplevert, is het de plicht van de eigenaar om de installatie elke twee jaar te laten controleren en de resultaten te laten noteren of bevestigen in het keuringslogboek. Dit kan worden uitgevoerd door gecertificeerde dealers en andere gespecialiseerde werkplaatsen, maar ook door testorganisaties zoals TÜV, DEKRA, GTÜ, KÜS enz. De Duitse Vereniging voor Vloeibaar Gas (DVFG) was verantwoordelijk voor de vorige regeling, maar zoals Andreas Irmer in het interview zegt, is de taak van het testen van gassen nooit officieel door de wetgever vastgelegd. Dit is ook de reden voor de verschillende meningen van de afzonderlijke testorganisaties. Tot eind 2019 moest een camper die bij een keuringsorganisatie werd aangeboden voor een algemene keuring een actuele keuringssticker hebben als bewijs dat hij de gastest had doorstaan. Het ontbreken van dit bewijs werd beschouwd als een ernstig gebrek en de toekenning van de HU-sticker werd geweigerd. De procedure voor caravans was iets ruimhartiger. Hier leidde het ontbreken van een gastest er in ieder geval niet toe dat het voertuig niet door de HU kwam.
Wat gebeurt er nu?
Het BMVI bespreekt momenteel in haar commissies hoe de gasproef er in de toekomst uit zou kunnen zien. Maar één ding is al vrij zeker: het netwerk van locaties waar gastesten kunnen worden uitgevoerd zal niet meer zo dicht zijn als nu. Dit komt omdat een oplossing met regelmatig gekalibreerde meetapparatuur waarschijnlijk zal leiden tot immense kosten voor gastesters. Kleinere garages met onregelmatige opdrachten voor gastesten zullen dit waarschijnlijk niet meer aankunnen. Tegelijkertijd kunnen we ons waarschijnlijk ook verheugen op stijgende kosten in verband met de nieuwe meetoplossingen.
Moet ik toch een gastest laten doen?
Ook al is de gaskeuringseis voor het slagen voor de algemene keuring vanaf 1 april van dit jaar definitief van tafel, toch zou je de gaskeuring om de twee jaar moeten laten uitvoeren in je eigen belang om jezelf en je passagiers te beschermen. Vloeibaar gas kan immers levensgevaarlijk zijn in geval van technische mankementen. Bovendien eisen veel campingexploitanten tot nu toe dat je het keuringsboekje laat zien bij het inchecken. Je kunt ervan uitgaan dat een bewijs van een geldige gastest in de toekomst ook vereist zal zijn. Bovendien kan je verzekeringsmaatschappij problemen krijgen bij een schadeclaim als er geen gastest is uitgevoerd. Je kunt je voor de gastest volgens DVGW Praktijkrichtlijn G 607 zoals gebruikelijk aanmelden bij de gebruikelijke organisaties, d.w.z. TÜV, DEKRA, GTÜ of KÜS, maar ook bij gecertificeerde fabrikanten en gespecialiseerde garages. Het voordeel bij garages is dat je eventuele schade ter plekke kunt laten repareren en je voertuig niet opnieuw hoeft aan te bieden. Dit bespaart uiteindelijk ook onnodige kosten.
Hoe kan ik mijn voertuig voorbereiden op de gastest?
Om je camper of caravan voor te bereiden op de gastest, moet je voor de afspraak gewoon je gastoestellen uitproberen en controleren of alles goed werkt: Steek alle kookplaten van je fornuis en eventueel de oven aan en laat ze een paar minuten branden. Herhaal dit proces vervolgens voor de verwarming en eventueel de boiler en laat ook de koelkast op gas werken. Het is ook een goed idee om de beugels, afdichtingen en ventilatieopeningen (vooral in de gaskast) te controleren. Zit alles op zijn plaats, zijn de drukregelaar en slangen minder dan 10 jaar oud, kun je duidelijke beschadigingen herkennen? Als alles in orde is en de apparaten perfect werken, staat niets een gastest in de weg. Omdat onafhankelijke keuringsinstituten de keuring vanaf april dit jaar ook kunnen uitvoeren, moet je informeren naar en prijzen vergelijken met de aanbieders bij jou in de buurt – want er zijn hier zeker verschillen. De Duitse Vereniging voor Vloeibaar Gas (DVFG) geeft op haar homepage de locaties van gecertificeerde gespecialiseerde bedrijven.
Experts in de podcast over “Gas testen – nieuwe regelgeving 2022”
In onze podcast hebben Nele en Sebastian de expert Andreas van autarker.de te gast, met wie ze het onderwerp“Gaskeuring – nieuwe voorschriften 2022” in detail bespreken. Ontdek de belangrijkste informatie. Luister maar eens: